Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Visa Dölj kommande events

Klassisk tandkräm återuppstår med ny form

TEXT Lamin Kivelä
ÄNDRAD 2021-08-13 | PUBLICERAD 2021-08-13

Efter över 100 år på marknaden satte tillverkningsproblem stopp för Dentosal. Men en ny ägare valde att satsa igen och reklambyrån Søder fick uppdraget att hitta formen – som både blickar bakåt och tar avstamp i något nytt.

Annons

Den svenske tandläkaren Carl Axel Robert Samsioe (1867–1954) började 1915 tillverka tandsaltet Dentosal. Det skulle senare bli tandkrämen med den karaktäristiska smaken av mentol och salt.

Trots sin långa historia och en trogen kundgrupp i både Sverige och Finland, försvann Dentosal från marknaden 2019. Den enda maskinen som då kunde tillverka den grovkorniga tandkrämen hade fått hjärtstopp.

Ägaren Perrigo Sverige AB tvingades lägga ner produktionen.

Men reaktionerna lät inte vänta på sig.

Ett upprop på Facebook. En namninsamling. Och (några) utklämda tandkrämstuber på Instagram.

Läkemedelsföretaget Avia Pharma AB gick in som ny ägare.

– Det var tydligt att det fanns ett behov och därför valde vi att kika på om det var möjligt att ta upp tillverkningen igen, berättar Suzanne Ceder per mejl.

Som ansvarig otc-konsult (over the counter) på Avia Pharma var det också hon som tog in Søder för att sätta formen på förpackningen.

Søder – Niklas Falkman,copywriter och planner; Emma Svedell, produktionsledare; Johan Windahl, projektledare och vd och Hannes Persson, art director. Foto: Joakim Ström.
Søder – Niklas Falkman,copywriter och planner; Emma Svedell, produktionsledare; Johan Windahl, projektledare och vd och Hannes Persson, art director. Foto: Joakim Ström.

Då vi loggar in på Microsoft Teams för vår bokade intervju med Søder den 7 maj 2021 är de tre grundarna redan där – Johan Windahl, projektledare och vd, art director Hannes Persson och Niklas Falkman, copywriter och planner.

Diskussionen är i full gång. Kanske blir det så efter att ha drivit byrå ihop i över tio år?

Jag avbryter med ett ”hallå”.

Ute visar termometern knappt 5 grader (i början av maj?!). Men framför datorn är det varmt.

Vi börjar att prata brief, där Avia Pharma inte drog upp så mycket ram för den grafiska formen. Men förpackningen och material var bestämda och satte förutsättningarna.
´
Emballator Tectubes AB i Hjo tillverkar tuben för Dentosal och trycker även grafiken på den. Materialet är en mjuk plast.

– Coex (en kombination av två eller flera resin, reds. anm.) MDPE. Inte miljövänligt men återvinningsbart, förklarar Jim Johannesson, försäljningschef på Emballator Tectubes AB då vi mejlar honom.

Tryckoriginal, Dentosal. Bild: Søder.
Tryckoriginal, Dentosal. Bild: Søder.

Grafiken trycker de med torroffset och första steget är att bearbeta ytan som ska tryckas, för att låta färgen fästa bättre. Efter tryck härdas både färg och klarlack med UV-ljus.

Emballator hjälper även till med prepress, där de tar emot och kontrollerar kundens material inför tryckningen.

Den röda kulören (Pantone 180 C) har funnits med Dentosal länge. Den blå var tidigare mer klarblå, men Søder ville nå något mörkare och kraftigare (Pantone 654 C).

– Vi ville dra det reglaget till en lite mer premium blå, berättar Hannes Persson.

Søder berättar att Dentosal inte tidigare kapitaliserat på varken sin story eller den speciella smaken av salt. De behövde inte heller bygga vidare på en ärvd form, då tillverkningen upphört och allt skulle börja om från början.

– Förutsättningarna blev väldigt bra för oss, konstaterar Johan Windahl.

De ville bort från den tidigare 1980-tals formen och de letade sig därför tillbaka till berättelsens början.

– Innan vi hade tandkräm, det var ett tandpulver. Där började vi gräva, berättar Niklas Falkman.

Den färdiga produkten och en mockup. Foto: Søder.
Den färdiga produkten och en mockup. Foto: Søder.

För att ställa produkten lite bredvid ett större utbud som redan finns på marknaden, siktade Søder in sig på ett premium tilltal, med synliga historiska drag.

– Hela layouten är en tillbakablick till en förpackning som fans på 60-talet, men i en ny skrud, berättar Hannes Persson.

Inspirationen till den cyanblå (Pantone 325 C) romben bakom ”dentosal” kommer från gamla skyltar och emblem på bilar från den tiden.

På grund av pandemin med covid-19 kunde Søder och Emballator Tectubes AB bara köra tryckintaget virtuellt.

– De har en liten fotostudio, så jag och Suzanne fick bilder på själva förpackningen innan den hade klistrats igen. Med olika vinklar och olika ljus. Sedan hade vi såklart skickat med Pantone-färger att gå efter, så de hade också ett visst ansvar att gå efter dem, berättar Hannes Persson.

Efter det digitala tryckintaget fanns inga möjligheter att korrigera nyansen av den blå kulören, som både vart ny och utgör basen i förpackningens form.

Arbetsgrupp

Søder

Hannes Persson, art director
Johan Windahl, projektledare och vd
Niklas Falkman, copywriter och planner
Emma Svedell, produktionsledare
Kristine Olsson, original

Avia Pharma AB

Suzanne Ceder, ansvarig otc-konsult (over the counter)

– Jag var lite skakis, eftersom vi var väldigt noggranna med den blå tonen. Men det gick ju bra, konstaterar Hannes Persson.

Typografin bygger på typsnitt från det ikoniska typsnittsgjuteriet Linotype i USA, som sedan 2013 en del av Monotype och Khurasan Studio, som drivs av den indonesiske formgivaren Syaf Rizal.

Om vi börjar framifrån är ”dentosal” satt med gement ”d” och i Bauer Bodoni Bold från linotype, ritat 1926 av Heinrich Jost (1889–1948) och Giambattista Bodoni (1740–1813).

Precis ovanför skruvkorken, eller foten hittar vi ”Originalet”, satt i Brotha Script av Syaf Rizal på Khurasan Studio.

– För att cementera att det är en gammal produkt, förklarar Hannes Persson.

Han berättar vidare att texten ”Med fluor …” är satt i Helvetica Neue Condensed Black. För att synas på färgplattan och för att fungera med trycket på en tub av plast. Typsnittet är ritat av Linotype Design Studio 1983 och Max Miedinger 1957.

På baksidan av förpackningen hittar vi innehållsförteckningen och annat ”legal”. Satt i Avenir Book och Avenir Black, ritade 1988 av Adrian Frutiger (1928–2015).

Kunde inte låta bli att köpa hem en tub och prova själv. Visst smakar tandkrämen salt och mentol.

Och formen ser inte ut att ha missat ett enda hjärtslag.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop