Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Klimatsmart vann guldstaty i Barcelona

TEXT Sara Wilk
Annons

Majid Modir satt på tvåans buss när han fick nyheten om att hans arbete hade vunnit den prestigefyllda guldstatyn i kategorin Best original logo design. Det vinnande bidraget var loggan, som också används till grafisk profil och vinjett, för TV4:s kortlivade satsning Klimatsmart. BDA och Promax brukar ofta belöna större företag, som MTV och Sky, men i år var det tydligen uppstickarens tur.
–  Konkurrensen är stenhård och kvalitén måste hålla, säger Majid Modir, som har vunnit två silverstatyer för sitt arbete med TV4 tidigare.


I Klimatsmarts logga stämmer kontinenterna med hur jorden verkligen ser ut – trots formen.

Jorden är hjärtat
Jordgloben i form av ett hjärta var en idé som slog Majid Modir så fort de fick uppdraget. Och den bottnar i hans eget intresse för miljöfrågorna.
– Det här temat ligger mig varmt om hjärtat. Därför fick jag idén om att jordgloben är som våra hjärtan, eller moder jord som pumpar blod till naturen. Det är lite schablontänk, men gör man det på ett ärligt och snyggt sätt fungerar det, säger han.

Vardagsnära vinjett
–  Vi var alla eniga om att vinjetten skulle ta plats i vardagen, där vem som helst kan känna igen sig. Eftersom programmet handlar om vad man själv kan göra för miljön, berättar Majid Modir.
Därför valde teamet att använda sig av en kylskåpsdörr där det sitter små meddelanden, till exempel med hjälp av kylskåpspoesi, som en antydan till saker alla kan göra i sin vardag. Maj Studios har också hjälpt till med delar av programmets scenografi och bakgrundsgrafik.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop