Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13293

Klimatsmart vinner i PIDA

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Vinnare i alla kategorier, Edit Sihlberg och Katarina Sjölund från Nackademin.

PIDA, Packaging Impact Design Awards, är designtävlingen för unga förpackningsformgivare från svenska högskolor. Nu är tävlingen avgjord och det var klimatsmart som tog hem priset. Årets Vinnare Alla Kategorier blev Edit Sihlberg och Katarina Sjölund från Nackademin med bidraget Triaden – ett koncept för pastaförpackningar med inbyggd funktion för att mäta upp lagom portioner.

– Det vi har gjort är en produkt som minskar matsvinnet. En bra produkt som fungerar, med flera användningsområden, och som dessutom är snygg att ha i hyllan, säger Edit Sihlberg i ett pressmeddelande.

Juryns motivering för vinnaren i All Categories lyder:

”Den möter upp briefen på alla punkter, en funktionell förpackning som kommer att stå ut i hyllan i hela sin kategori. Den pryder sin plats i köket och förhöjer användningstillfället med god måttfullhet. Det hållbara tänket håller måttet ända ner i grytan.”

  • Det vinnande bidraget, Triaden.

– Det var genomgående mycket hög kvalitet och ett tufft jobb att utse vinnarna, säger juryns ordförande Richard Odén, End-User Manager, BillerudKorsnäs. Så tufft, faktiskt, att vi blev tvungna att lägga till ett hederspris dessutom. Det var enormt roligt att sitta i juryn i år. Vi fick också se helt underbara presentationer av bidragen. Det blev en dag med mycket glädje.

– Hur det känns? Helt fantastiskt efter allt arbete, säger Katarina Sjölund, en av vinnarna. Det var så många bra bidrag och hård konkurrens. Men vi trodde på vår idé, den ligger oss varmt om hjärtat, vilket gör det extra kul. Vi ville göra en enkel lösning, något som vi själva skulle vilja ha. En produkt som inte bara är snygg, funktionell eller informativ. Vår styrka är helheten.

PIDA arrangeras av BillerudKorsnäs tillsammans med Broby Grafiska, Nackademin och Mittuniversitetet, och finns även i Frankrike, Tyskland och Spanien. Utöver Winner All Categories delas även pris i Best Level of Shelf Impact, Best Level of Innovation och Best Level of User-friendliness ut. I år delades även ett hederspris ut. Vinnare i dessa kategorier är som följer:

Best Level of Shelf Impact:

Formgivare: Hillewi Elgstrand och Nils Lundin
Skola: Nackademin
Bidrag: GO NUTS

Best Level of Innovation:

Formgivare: Hillewi Elgstrand och Nils Lundin
Skola: Nackademin
Bidrag: GO NUTS

  • Bidraget GO NUTS.

Best Level of User-friendliness:

Formgivare: Tor Westerlund
Skola: Mittuniversitetet
Bidrag: New York Toasted

  • Bidraget New York Toasted.

Hederspris:

Formgivare: Linn Beyerböck, Kajsa Berggren, Ellen Asp och Hanna Lindholm
Skola: Nackademin
Bidrag: FIKA

  • Bidraget FIKA.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop