Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Knäck myterna med mobil design

TEXT Anna Henriksson
Annons

  • Lars Lindwall, senior art director på digitala strategibyrån ­Daytona.

 – Vi använder främst papper, Photoshop och html när vi tar fram en ny form. Men aktar oss för att göra hundratals psd-skisser innan vi börjar programmera. Mycket av vårt designarbete görs direkt i kod, säger Lars Lindwall, senior art director på digitala strategibyrån Daytona.

Design som dekoration är inget han tror på när det gäller en mobil plattform. Formen ska framför allt vara användbar och inte hindra användaren i sitt uppdrag. Lars ledord är så enkel och tydlig form som möjligt.

 – Det får inte bli så att man designar för sin egen skull. En formgivare måste hela tiden ha en förståelse för tjänsten och utgå från det perspektivet i designprocessen.

Men han tillägger att varje designfas är unik. Det är viktigt att man inte låser sig och vågar ifrågasätta rådande formtrender och sina egna mönster. Lars vill inte ta någon standard för en förutfattad sanning. Hans tips är att tänka mer som en industridesigner. Där är funktion allt och det gäller att testa och testa igen tills produkten fungerar klockrent för slutkunden. Det ger också friheten att tänka utanför ramarna.

 – Våra testpersoner kommer hit helt blanka och har ingen aning om vad de ska få göra. Att hela tiden få återkoppling från slutanvändarna är en stor del av designprocessen och det hjälper oss att bli ännu bättre.

Några av Daytonas grundprinciper är därför att börja koda så fort som möjligt så att de tidigt kan testa funktion och design. Tidigt i designfasen inkluderas även skilda kompetenser. Strateg, konceptutvecklare, interaktionsdesigner, copywriter, art ­director och gränssnittsprogrammerare finns alla med när de tar fram en prototyp.

 – Vi går så långt att vi till och med har skarp copy i prototypen. Då kan man ta rätt beslut med rätt förutsättningar. Det digitala landskapet är komplext. Men vi designar inte för en teknik utan vi designar för att stödja ­användare och för att möta deras behov.

Ett annat tips är att man ska passa sig för att dra några förhastade slutsatser om slutkunden. Ibland är det inte alls som man tror, exempelvis skrivs en inköpslista oftast ner hemma i mobilen eller så ses ett tv-program hellre i sängen via en applikation.

 – Det är inte alltid som datorn är det första valet längre när man vill använda en tjänst i hemmet. Faktorer som spelar stor roll i utförandet av tjänsten, säger han.

Mobila myter som att plattformen skulle vara svår att navigera i eller inte skulle kunna ge ett mervärde ser han allt mer försvinna. Däremot förstår inte riktigt alla kunder vikten av att noggrant kartlägga slutanvändaren inför varje projekt. Utmaningen just nu anser han är att kunna erbjuda människor valfrihet inom de digitala plattformarna. Det ska gå att använda tjänsterna utifrån sina egna preferenser och det bygger på komplexiteten i designen.

 – Vill du söka efter information så ska det gå, vill du få förslag presenterade för dig så ska det gå och vill du hellre navigera dig genom menyer så ska det också finnas med som ett alternativ. Det gäller att man inte förenklar valmöjligheterna utan skräddarsyr dem i stället, säger Lars.

  • Anna Enoksson, interaktionsdesigner på Monterosa.

Anna Enoksson är interaktionsdesigner på mobila byrån Monterosa i Stockholm och hon utvecklar resonemanget vidare kring myterna om mobil design.

 – En liten skärm är inte något problem om innehållet i en applikation matchar vårt behov för stunden. En attraktiv produkt kommer alltid vara den som stämmer överens med vårt rörelsemönster.

En designprocess hos dem börjar därför med att fast­ställa en innehållsstruktur som matchar användarens behov. Frågor man måste ställa sig är bland annat vilka funktioner som efterfrågas när man söker upp tjänsten och på vilket sätt bör flödet rangordnas för användaren? Huvudmenyer och knappar är enkla att utveckla när den bakomliggande strukturen och dess hierarki ligger klar.

 – Det är viktigt att användaren möter en intuitiv form som ger omedelbar respons. Menyknappar kan exempelvis sjunka in eller ändra färg vid beröring. Ju närmare verkligheten, ju mer i linje med plattformens gränssnitt man kommer desto mindre chans att ikoner misstolkas, säger Anna och berättar vidare.

 – En applikation löser ju inte alla problem vare sig för kunden eller användaren. Men den kan vara en inkörsport och som tar oss vidare till en annan enhet där fördjupning, längre texter och fler möjligheter finns.

Hon ser det som en stimulerande uppgift att jobba mot olika plattformar och operativsystem. Speciellt eftersom att de inbjuder till olika beteenden. En kund kan i stället se en applikation eller en responsiv webbplats som en beståndsdel i ett digitalt ekosystem. Idag går vi in och möter ett företag från flera håll och varje del är viktig för helheten.

 – Förstår man styrkan i varje enhet och utnyttjar den så stärks relationen till slutanvändaren. Är man noggrann och skapar en positiv upplevelse kan det leda till att fler hittar och uppskattar tjänsten, avslutar hon.

  • Linda Tolj, strateg på Ziggy ­Creative Colony.

Linda Tolj är strateg på digitala byrån Ziggy Creative Colony och hon anser att vi numera förstår hur betydelsefull den smarta mobiltelefonen har kommit att bli för oss. Problemet är bara att vi ännu inte vet hur vi ska utnyttja alla dess funktioner på bästa sätt.

 – Vi har kommit en bit på vägen och vi känner oss uppkopplade när vi har en smart mobiltelefon. Trots det så utnyttjas inte alltid funktioner som gps:en, accelerometern eller kameran till fullo för att optimera upplevelsen. De skulle kunna vara till vår hjälp och förnöja vardagen ännu mer.

Linda förklarar att skärmstorleken inte behöver begränsa upplevelsen. Mobilen har ju möjligheten att få fysiska ting i vår omgivning att bli ”smarta”. Hon ser att augumented reality-apparna blir allt fler, där mobilen lägger på ett digitalt lager på en bild av verkligheten. Mobilen kan även användas ihop med andra digitala produkter som TV:n, både för att styra den och för att ge mer information.

 – Man bör tänka mobilen plus en tjänst. Det gäller att tänka bortom en liten skärm och tillföra nya värden som inte begränsas av den, säger Linda.

Ett annan mobil produkt, som inte tidigare skapats mot konsument, är ett responsivt gränssnitt där konsumenten får kontroll över sin elkonsumtion. Det är utvecklat av byrån för företaget Maingate och Linda berättar att målet var att få in ett nytt beteende där man styr över sin förbrukning.

 – Här tillförs en direkt kundnytta och som också är till fördel för miljön. Du kan enkelt stänga av elen i sommarstugan via deras responsiva gränssnitt om man märker att ingen kommer att resa dit.

På frågan om fördomar om mobila plattformar så svarar hon visst man kanske inte sitter uppkopplad lika långa stunder som vid en dator men allt fler kopplar upp sig på internet via sin mobiltelefon. Se bara till att välja en funktion med tydligt kundfokus.

 – Designen och innehållet ska vara direkt på sak och inget fluff. Håller du dig till den tjänst som oftast efterfrågas när man tar upp mobilen i kassakön eller en kväll ute på stan är du rätt ute, avslutar Linda.

Digitala strategibyrån Daytona har utvecklat flera projekt för webb, Iphone, Ipad och ­Android. Bland andra Coop.se, Naturvårdsverket och TV4 Play. Daytona Alpha kallas byråns användningstester. Testerna är en del av designprocessen och syftet är att bygga bättre upplevelser för kunden. Två personer från allmänheten kommer till kontoret samtidigt under en timme. De möter skisser eller enkla prototyper. Förbättringar görs sedan baserade på resultatet.

Mobila byrån Monterosa är en mobil fullservicebyrå. De hjälper sina kunder att nå ut och bli närvarande på de mobila plattformarna. Bland uppdragen hittas den mobila kampanjen Get Away för biltillverkaren Mini Cooper och webb tv-serien Daybreaks applikation Jack Boxer. Flera av kampanjerna har prisbelönats genom åren och förra året fick de silver på Eurobest inom den mobila kategorin för kampanjen Magnum Pleasure Hunt. Byrån har kontor i Stockholm, Singapore och New York.

Byrån Ziggy Creative Colony är en digital byrå som tror att den digitala verkligheten kommer att förändra företagens erbjudande i grunden. Till sina kunder levererar de insikter, strategier, koncept och innovativa designlösningar för alla digitala plattformar. Nyligen släpptes banken SBABs nya sajt för webb, iphone och ipad. Här har de sett att cirka 60 000 besök per månad kommer från mobila enheter.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop