Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12605

Kolla! drar igång – med ny identitet

TEXT Billy Ekblom
Annons

  • Kolla!-delen av Svenska Tecknares nya webbplats är grön. De övriga avdelningarna går i andra färger.

Årets Kolla!-täving återinför anmälningsavgiften för att andelen bidrag som skickats in av yrkesverksamma grafiska formgivare ska höjas. Förra året slog tävlingen rekord i antalet inlämnade bidrag med cirka 1500 stycken – men avgiftens återkomst bäddar för färre detta år. Men det är inte allt.

För att få en tydligare kommunikation och lyfta fram sig själva som tävlingsarrangör och organisatör för grafiska formgivare har Svenska Tecknare gjort om såväl logotyp som webbplats. Detta presenterades samtidigt som man utannonserade årets upplaga av Kolla!

– Vi har gjort om hela identiteten från grunden. Nu har vi en mer enhetlig kommunikation som visar på det vi faktiskt gör. Det är inte bara illustration och de utövarna vi riktar oss till, utan hela det spektrum som ingår i området grafisk design, säger verksamhetsledare Jenny Lindahl Persson.

Svenska Tecknare har färgkodat sina olika engagemang på sajten för att mer framstå som en portalsida för kreatörer. Nytt är också att Tecknaren, som tidigare bara existerat som pdf. Där hoppas Jenny Lindahl Persson att man får in det debattklimat som tidigare saknats på svenskatecknare.se.

– Vi vill ha mer interaktivitet och medlemsengagemang, så vi har bland annat infört en kommentarfunktion. Nytt för i år är att vi anlitat en journalist och en fotograf som ska bidra med artiklar som ger inblick i de kreativa yrkena. Det blir intervjuer och "behind the scenes" från olika ateljéer och arbetsplatser. Vårt kalendarium kommer inom kort också uppdateras så vem som helst kan lägga in information om aktuella vernissager, händelser och utställningar.

  • Den nya logotypen, till höger, har ett manér som går igen i Svenska Tecknares övriga grafiska element.

Logotypen har också setts över, då den gamla inte var tillräckligt tydlig. Med spännande typografi och linjer som återkommer i övriga grafiska element (även i Kolla-kommunikationen) hoppas Svenska Tecknare att stärka helhetsintrycket utåt.

Svenska Tecknares nya identitet är framtagen av Martin Frostner Studio. Här kan du se resultatet själv.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop