Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13632

Konkursrisk för Sveriges tryckerier

TEXT Camilla Buch
Annons

Högsta förvaltningsdomstolen dömer till Skatteverkets fördel i konflikten med Aller Media. EU-domen som sänkte momsen för tryck av tidskrifter och böcker från 25 till 6 procent är grunden för konflikten, en dom som innebär att momsförändringen gäller retroaktivt från 2004. Domen innebär att flera tidningsföretag fått för stora momsavdrag på tryckeritjänster.

Många tryckerier begärde efter EU-domen mellanskillnaden från Skatteverket. Det nya beslutet från Högsta förvaltningsdomstolen innebär dock att tryckerikunder efterbeskattas av Skatteverket, och tryckerierna blir tvungna att att skicka tillbaka momspengarna till sina kunder. Det handlar om mångmiljonbelopp som i vissa instanser kan innebära konkurs för tryckerier som redan spenderat pengarna från den första återbetalningen av mellanskillnaden.

Grafiska Företagens Förbund säger i ett pressmeddelande att de anser att detta kan skapa problem för tryckerikunderna som drabbas.

”Tryckerikunderna har inte lämnat oriktiga uppgifter eller underlåtit att lämna skattedeklaration eller begärda uppgifter till Skatteverket. Trots detta kan de nu drabbas av retroaktiva oförutsedda kostnader som de kan ha svårt att få täckning för. Detta kan leda till gränsdragningsproblem och juridiska tvister innan alla frågor är utredda.”

– Det enda sättet tryckerierna kan komma förbi det här beslutet är att lämna in en konkursansökan. Och det kommer ett stort antal tryckerier nu att göra. Det här kommer att skaka om medie-Sverige rejält, säger Peter Ollén, förläggare på AGI, Aktuell Grafisk Information, till Dagens media. 

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop