Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Konsten att gå ut Konstfack

TEXT Sara Wilk
Annons

Under vårterminen 2011 följde Karin Ahlin, bland annat kreatör, berättare, och filmproducent, tre studenter i Konstfacks avgångsklass under deras arbete med sina examensarbeten. Dokumentären Keep on Burning1 hade premiär under årets slututställning.

– Det är en film som jag har funderat på länge. Det pratas mycket om hur svårt det är att ta sig in på Konstfack, men det pratas för lite om hur det är att ta sig ut – vilket i många fall är svårare. Den frågeställningen ville jag lyfta upp, säger Karin Ahlin som även är adjunkt på institutionen för Grafisk design och illustration på Konstfack.   

Varför ville du göra den här dokumentären?

– Jag började själv på Konstfack 2005 och ­orden som mötte mig och mina klasskamrater första veckan var: ”Om du inte är helt säker på att du vill gå på Konstfack så ska du hoppa av direkt”. Jag har burit med mig det där och tänkt att det kanske stämmer. Det är så hård konkurrens bland eleverna och du måste hitta din nisch och din grej för att ­överleva.

– Det sådde ett frö i mig, särskilt eftersom jag har sett en massa studenter som är inne i processen under utbildningens gång och också under arbetet med slutprojekten. Allting ska på något sätt kulminera i slututställningen som finns i tio dagar och sedan rivs innan de blir utslängda i verkligheten. Efteråt blir det som ett vakuum som många är väldigt oförberedda på.

Hur skulle man kunna förbereda studenterna?

– Det man skulle behöva ta upp ännu mer, för varje sak man gör, är hur man kan ta det vidare: hur gör man en produkt, hur säljer man in den och till vem? De samtalen finns, men jag tycker att de skulle ta mycket större plats.

Vad har du fått för reaktioner?

– Direkt efter premiären hade jag min presentation och opponering. Det blev en del frågor men det var väldigt tydligt att man pratade kring de här tre personerna med fokus på om det var svårt eller inte för dem. Jag tyckte inte att det var så viktigt hur de fållade tygerna till exempel, utan jag ville följa med i deras tankegångar. De diskussionerna saknade jag.

– Det som också har hänt är att en del frågar om det inte skulle kunna vara jättebra att visa filmen för studenterna under den första veckan på Konstfack. Det har triggat mig att gå vidare på det sättet, inte bara på Konstfack utan även på förberedande utbildningar och andra konst- och designskolor.

Hur jobbar du vidare nu?

– Det första steget är att skicka filmen till olika filmfestivaler. I nästa steg skulle det vara intressant att om tre, fyra år göra en uppföljning med de här personerna. Hur ser de tillbaks på Konstfack, hade de velat göra något annat och var projekten så viktiga som de tyckte just då?

1    Dokumentären är ett konstnärligt utvecklingsarbete på Konstfack. Den hade premiär under skolans slututställning i våras.  

  • I Keep on Burning får vi följa Saran, som läser Storytelling.

  • Ulrika som läser textil porträtteras också i Karin Ahlins film.

  • Liksom Ernesto, som studerar möbeldesign.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop