När Moderna Museet behövde en ny webbplats var det kommunikationsbyrån Futurniture som fick uppdraget. I ett tätt samarbete med museet utvecklade de en sajt med mål som tagits fram efter behovsanalys och användarundersökningar. De tittade på statistik och verksamhetsmål men pratade också med användare för att undersöka vilka behov som fanns.
– Mycket av arbetet kom att handla om smarta tjänster och vilken funktionalitet som efterfrågades av målgruppen. Vi kom snart fram till att vi behövde synliggöra den information som nästan alla användare efterfrågar; öppettider, kontaktuppgifter, adress och liknande, säger Simon Källgård, digital director och projektledare på Futurniture.
– Ur ett designperspektiv handlade det om att lyfta användarens upplevelse. Vi kunde jobba med förutsättningar som inte fanns på den tidigare sajten, som till exempel att många nu använder skärmar med högre upplösning, och genom det skapa en skarpare sajt med större fokus på bilder, säger Felix Bodin och Kate Breineder, art directors på Futurniture.
Kate berättar vidare att de arbetat mycket med museets konstverk med fokus på att förbättra den digitala upplevelsen.
– Det är ju en unik kund på det sättet att de har en fantastisk konstsamling, vilket gör att vi kan bildsätta hela sajten med konst, säger Kate Breineder.
Tanken är att sajten ska fungera som en förlängning av museet, där den blir en konstyta i sig. Här kan Moderna Museet hänga konsten på sina villkor. Felix Bodin fyller i att de byggt sajten med stor respekt för de olika konstverken.
– Vi har utvecklat ett gallerigrid som respekterar bildens integritet, som låter konsten ta plats, säger han.
Det har varit viktigt att lyfta fram hela verksamheten, både utställningar och programaktiviteter som filmvisningar, föreläsningar och fotofredagar.
– Det finns otroligt mycket intressant som händer på museet vilket vi vill att besökarna ska få ta del av, säger Simon Källgård.
Moderna Museet lanserade sin första webbplats 1998, vilket innebär att de under åren haft många sajter med olika form och funktion – något som byrån kom att märka väldigt tydligt under arbetet.
– Vi har behövt ”tvätta” en hel del gammal kod från inlägg som importerats både en och två gånger från gamla sajter. För att det skulle bli så bra som möjligt skapade vi tillsammans med vår tekniska underleverantör ett script som gick igenom alla bilder så att även utställningar från 1998 ser bra ut i den nya mallen, berättar Viktor Bergehall, lead developer för projektet.
Med bilderna i fokus kom också en utmaning, då mycket material på sajten är upphovsrättsskyddat och bara får användas under vissa restriktioner. Detta gjorde att Futurniture började processen med att lägga en teoretisk grund för bildhantering redan innan första designskissen. Det gjorde också att Moderna Museet själva passat på att uppdatera vissa rutiner kring hur de jobbar med bildmaterial.
– Att få arbeta med den grafiska profilen för museet som Björn Kusoffsky (Stockholm Design Lab), Greger Ulf Nilson (SWE) och Henrik Nygren (Henrik Nygren Design) tog fram redan 2004 var fantastiskt roligt, säger Kate Breineder.
– Ja, det är verkligen inspirerande att ha en så välarbetad profil och den otroliga bildbanken att arbeta med, säger Felix Bodin som berättar att mycket uppmärksamhet har ägnats åt att anpassa profilen för ett rörligt och interaktivt medium.
Moderna museets form är minimalistisk, i funkis-stil, och det tog byrån fasta på så långt som möjligt. De arbetade bort saker som en datumväljare i kalendern till fördel för scroll-funktionen som syns på sajten i dag. Meny-hamburgaren miste också sin biff och blev två linjer istället för tre – allt för minimalismen.
[fakta id=”38147″]