Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12755

Kooperation Utan Gränser blir We Effect

TEXT Camilla Buch
Annons

  • Kooperation Utan Gränser blir We Effect

Tillsammans med Happy F&B satsar We Effect – föredetta Kooperation Utan Gränser – på tydligare kommunikation. Arbetet börjar med namnbytet. Det tidigare namnet har skapat problem för biståndsorganisationen, det har behövt översättas för att vara gångbart internationellt och är lätt att blanda ihop med de över 25 andra organisationer som har "utan gränser" i namnet. Organisationen har även märkt att ordet kooperation kan verka exkluderande då många, särskilt unga, inte vet vad det innebär.

  • Det nya namnet är inte lika lätt att blanda ihop med andra biståndsorganisationer.

– Under vårt nya namn We Effect vill vi få fler att engagera sig och bidra till vårt arbete med hjälp till självhjälp. Så att fler kvinnor och män kan få stöd att gå samman, öka sina inkomster och själva ta sig ur fattigdom. En stark och tydlig avsändare i vår kommunikation är en förutsättning för att få människor att vilja skänka pengar, säger Ola Richardsson, kommunikationschef för We Effect, i ett pressmeddelande.

  • Med det nya namnet får loggan en ny grafisk profil.

Happy F&B har arbetat tillsammans med organisationen för att förtydliga kommunikationen kring de positiva resultat som de svenska gåvorna de får in ger.

– När Kooperation utan gränser berättade om allt de gör inom jämställdhet, demokratifrågor, utbildning, landsbygdsutveckling och bostadsbyggande blev vi imponerade. Men trots att de gör ett fantastiskt arbete så är konkurrensen om givarnas pengar hård. Den som har ett tydligt budskap som är lätt att förstå och ta till sig vinner mest gehör. Vårt arbete har därför handlat om att hjälpa organisationen att hitta sitt fokus och att förtydliga sina budskap, säger Catarina Åkerblom, projektledare på varumärkesbyrån Happy F&B, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop