Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kreativa kameleonter

TEXT Sara Wilk
Annons

Gömd bakom en oansenlig fasad på Kungsgatan i Göteborg ligger en av Sveriges mest välrenommerade designbyråer. Du har säkert sett deras arbete både en och två gånger, inte minst för att de bland annat har arbetat fram identiteterna för Systembolaget, AMF och Apoteket. I år fyller Happy F&B femton år och de lyckas fortfarande med konsten att vara ständigt aktuella.

Redan när jag stiger in i byråns lokaler får jag en bild av varför. Bakom den vita receptionen syns en glimt av det kontor som specialritades av White arkitekter. Liksom hos de flesta andra designbyråer går inredningen i både vitt och natur­material. Men där slutar likheterna.

Kreatörerna har visserligen var sin arbetsplats. Men de är avsiktligen i minsta laget. I stort sett rymmer skrivborden bara några enstaka ark eller ett skissblock. I stället står flera större, gemensamma bord utställda i den öppna lokalen. Det är där kreatörerna ska lägga upp sina skisser och projekt, fritt för kollegorna att beskåda och kommentera.

Datorskärmarna står också utan någon möjlighet till avskildhet. Men det handlar inte om att motverka slösurfning eller Facebook. Utan återigen om att alla hela tiden ska kunna se och tycka till om de andras arbete. Udda kan tyckas. Men genomtänkt.

Vi ska snart återkomma till varför lokalen ser ut som den gör. Men för att göra det måste vi börja från början, de arbetsprocesser som byrån använder sig av idag har nämligen rötterna i dess historia. Därför backar vi bandet till slutet av 1990-talet, ungefär till den tid då Cardigans låg på topplistorna och Adobe släppte Photoshop 4.0.

  • Under de senaste åren har Happy F&B varje jul skickat ut egenhändigt designade presentpapper och askar.

Året är 1997 och Anders Kornestedt arbetar som fri­lansande grafisk formgivare vid sidan av sitt jobb som lärare på ­Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. En dag har de Sven-Olof Bodenfors, reklamnestor och en av grundarna av Forsman & Bodenfors, som gästlärare. De kom överens på direkten.

Vid den här tiden blomstrar Anders Kornestedts firma och han drar in allt fler och större kunder. För att göra en lång historia kort behöver han någonstans att sitta. Och Sven-Olof Bodenfors, vars 30 anställda delar på ungefär 1 700 kvadrat­meter, har lite plats över.

Sedan tar det bara någon ­månad innan det nya dotterbolaget Forsman & Bodenfors Design ser dagens ljus. Resten är, så att säga, historia.

– Jag vet inte om han hade planerat det eller om det bara var tillfälligheter. Han är ganska viljestark och är bra på att få saker att hända. Men jag hade definitivt inte planerat det, säger Anders Kornestedt idag. Han fortsätter:

– Men det är klart att det fanns ett stort behov. Forsman & Bodenfors hade tidigt bestämt sig för att inte arbeta med designuppdrag. Att samordna de två processerna, reklam och design, funkade inte.
Designbranschen i Sverige var fortfarande i sin linda när Forsman & Bodenfors Design grundades. De enda konkurrenterna som Anders Kornestedt kan komma ihåg idag är föregångarna till The Brand Union, Identity Works och Embrink design. Stockholm Design Lab slog upp portarna först senare.

Men trots att det fanns få aktörer på den svenska arenan var det allt annat än lätt att få fart på en ny verksamhet. I slutet av 1990-talet gick de flesta designuppdrag till London och stora välrenommerade namn som The Partners och Pentagram. Det var de byråerna som stod för erfarenheten, tro­värdigheten och pondusen. Något som den lilla byrån i Göteborg ännu inte hade hunnit tillskansa sig.

– Vi var och hälsade på The Partners i London eftersom de var våra stora förebilder. De tyckte nog att det var roligt, eller kanske gulligt snarare, att vi ville komma till dem. Men två, tre år senare klassade vi ut dem i varenda designtävling, berättar Anders Kornestedt med ett leende.

  •  Affisch i två delar för utställningen på ­Arkitekturmuseet.

För att konkurrera med byråerna i England såg de egentligen bara en möjlig strategi som skulle generera resultat snabbt: Att tävla. Då skulle de kunna jämföra sig med de stora spelarna nästintill omedelbart. Redan från dag ett har de därför ställt upp i designtävlingar världen över och vid det här laget är prisskåpet fullproppat.

De har sedan länge byggt upp den portfolio som tävlingarna skulle hjälpa dem att skapa. Men trots det tävlar de fortfarande. Bara under 2012 har de till exempel tagit hem ett guld i Art Directors Club, en vinst i reklamkategorin i Kolla!, ­två silver i Cannes Lions och ett silverägg och då är året inte riktigt slut än. 

– Nya kreatörer kommer till oss för att vi har den filosofin. De vill också få en chans att bevisa sig och vi måste tillhandahålla samma möjligheter som andra har haft innan, säger Anders Kornestedt när jag frågar varför de fortsätter.

– Bonusen med att tävla, både för ens egen och byråns skull, är dessutom att man får vara med i jurygrupper. Det är en väldigt intressant upplevelse att sitta med och titta på bidrag från hela världen. Det är extremt lärorikt, säger Lisa Careborg som är creative director.

  • Den här enkronan visar upp både prägling och blank silverfolie…


…och plektrumet prägling och svart folie.

Tävlingarna hjälpte onekligen Forsman & Bodenfors Design att vinna mark. Men i början av 2000-talet var det ändå dags för en förändring. Att dela både namn och kontor med en av Sveriges största reklambyråer är givetvis bra för verksamheten, men det har också sina nackdelar. Anders Kornestedt berättar:

– Vi jobbade på som fan, gjorde jättemånga jobb och växte. Men vi fick ingen kredd för det vi gjorde. Forsman & Bodenfors Design var samma sak som Forsman & Bodenfors. De fem sista bokstäverna glömdes hela tiden bort. Så vi bestämde oss för att byta namn.

Men namnet var inte det enda som förändrades. För att distansera sig från moderbolaget packade byrån ned sina ­pinaler och flyttade till de nuvarande lokalerna på Kungs­gatan. Det var dags för Happy F&B att stå på egna ben.

– Vi behövde skapa en egen kultur. Det var när vi flyttade som vi rent kreativt tog det stora klivet, det var då vi fick de stora framgångarna. Jag tror det berodde på att vi tvingades att stå för det vi trodde på och skapa egna sätt att se på saker. När vi satt med Forsman & Bodenfors var det naturligt att vi ärvde deras modeller, säger han.

– Tydligheten var också en faktor. Många var kanske inte ens medvetna om att vi existerade innan, vi var mer en avdelning på F&B, skjuter art director Andreas Kittel in.

– Ja, och vi tvingades prata om saker. Vad är ett bra jobb och varför? Då hade vi inga egna referenser. Vi var tvungna att definiera hur vi själva vill jobba, fortsätter Anders Kornestedt.

  • När Göteborgstryckeriet investerade i en ny tryckpress som klarar mer avancerad foliering och prägling togs den här katalogen fram för att visa just det.

Utifrån de tankarna växte ett kollektivt arbetssätt fram. Så här tio år senare genomsyrar det fortfarande hela verksamheten och det är också anledningen till att kontoret ser ut som det gör. Tanken är nämligen att alla ska vara delaktiga i de kreativa processerna, oavsett om de ingår i projektets ­arbetsgrupp eller ej.

Det är en bra försäkring mot att ingen går vilse i den kreativa processen eller känner sig helt utelämnad och allena. Men, det kan vara samtidigt vara lite skrämmande.

– Jag minns att när jag började jobba här tyckte jag att det var stressande som tusan. Det var lite: »jag menar inte att det ska se ut så här, jag skissar bara«. Det tar lite tid, men sedan vänds det till något positivt. Det handlar också om att man ska vara schysta mot varandra och skapa ett bra kreativt klimat, säger Lisa Careborg.

– Det klassiska är att en person sitter utlämnad vid datorn medan alla andra står runt omkring och tycker till. Det ser ­likadant ut världen över. Men på många byråer är det någon av de som står bakom ryggen också den som bestämmer. Vår hierarki, struktur och vardag är uppbyggd efter att alla förväntas ha idéer och tankar, utan att för den skull kunna diktera vad någon ska göra, tillägger Andreas Kittel.

  • Tusch- och bläckkänslan går igen i mönstret på försättsbladet.

När Happy F&B flyttade togs ytterligare ett drastiskt beslut: att varken ha fasta assistenter eller grafiska formgivare. Byrån skulle från och med nu vara en platt organisation utan tydliga karriärsteg. De som står och hänger bakom ryggen på den som arbetar ska inte ha mandat att bestämma vad som är rätt och fel, de ska bara komma med råd och idéer.

– Att arbeta på det sättet skulle bara hämma vår utveckling. Vi hade ärvt det förhållningssättet från Forsman & Bodenfors och det fungerade när vi satt på byrån. Men det blev allt fler ytor och områden i verksamheten. Så i stället för att skaffa fler assistenter så tog vi bort dem helt och hållet, säger Anders Kornestedt.

Att inte ha några karriärsteg har både sina för och nackdelar. Det plattar till organisationen, men ger vid första anblicken inte någon möjlighet för de anställda att avancera.

– Men det finns kreatörer som har ett större kundansvar, till exempel. Karriärstegen speglas snarare på lönenivån än vad som står på visitkortet, konstaterar han.

De kreatörer som börjar arbeta på byrån får stort ansvar redan från första dagen. Det existerar inga långa inskolningstider eller kreativa prövoperioder. Filosofin är att det ska vara pang på rödbetan på direkten.

– Det är säkert också väldigt individuellt. Men har man bestämt sig för att vara kreatör vill man genomföra sina idéer och tankar och se dem realiserade. Då är det bra att få den möjligheten och det utrymmet, säger Andreas Kittel. Anders Kornestedt lägger till:

– De som kommer direkt från skolan är ofta väldigt ambitiösa och ganska oskadade, de har inga förutfattade meningar om hur saker och ting borde se ut. Att tillåta dem att komma in med sina nya idéer skapar ett bättre ­kreativt klimat för alla.

  • Bok för Creative Swedish Agencies. Kreatörerna genomförde en enkät och frågade människor om deras tankar kring bokens olika case. Det är de svaren som pryder omslaget (se också ovan).

Att ge de anställda så mycket ansvar på en gång kräver onekligen en rigorös rekryteringsprocess. Men de som anställs börjar ändå på projektbasis, det är ett sätt att se om de klarar av det något annorlunda arbetssättet. En tre månaders provanställning räcker inte.

– Från början kan man säga att det kollektiva arbetssättet är toppen. Men sedan blir det en enmansshow ändå. Man kanske tycker om sina kollegor, men i jobbet klarar man inte av att bjuda in dem och deras idéer. Och då kommer man inte att trivas här över tid, säger Andreas Kittel.

På Happy F&B arbetar kreatörerna alltid i team om två, oavsett projektets storlek. Tanken är att ingen någonsin ska sitta på hela ansvaret. Det kan verka som en ekonomisk förlust­affär, i alla fall om det handlar om mindre jobb. Men på lång sikt lönar det sig, menar de.

– Alla uppdrag är lika viktiga, man kan inte säga att någon­ting är mindre viktigt och inte förtjänar två kreatörer. En annan aspekt är att man måste kunna lämna över till någon annan om man blir sjuk eller måste vara hemma med sjukt barn. Vi håller en högre effektivitet då, eftersom någon annan kan ta vid och jobba på, säger Anders Kornestedt.

– Man ska aldrig känna sig ensam. Men det är både en rättighet och en skyldighet, konstaterar Lisa Careborg.

  • Detalj som visar upp tryck med metallfärger.

Under samtalets gång inser jag att mycket handlar om att säkerhetsställa en hög kreativ kvalitet i allt som produceras. Att låta flera ögon se på samma projekt, att ge kreatörerna en möjlighet att växa och att hålla byråns organisation platt hjälper till att behålla den standard som Happy F&B siktar på: Att alltid ha högre krav på lösningen än kunden.

Men den allra viktigaste kreativa aspekten som genom­syrar byrån är att de aldrig ser form som självändamål.

I stället är verksamheten idédriven. Anders Kornestedt förklarar hur de tänker:

– Idéarbetet är det enda arbetet egentligen. Eftersom formen är sekundär så är det idéerna som vi pratar om hela tiden.

– Det är sällan som idéerna är formmässiga. Kreatörer brukar alltid tränga in i projekt för att få hela förståelsen. Men det är relativt unikt att man har så pass mycket av bakgrunden när idéarbetet startar som vi har här, säger Andreas Kittel.

Happy F&B har under åren arbetat med en rad olika typer av kunder och uppdrag. Genom deras kontor passerar allt från trycksaker för internationella storföretag till utställnings-kataloger med en begränsad upplaga. Sett till uppdrag och branscher är byrån långt ifrån nischad.

– Grundfilosofin i allt vi gör är att man inte ska komma till oss för att få ett visst manér eller uttryckssätt, säger Lisa Careborg.

– Det har varit en uttalad sak i vardagen. Man ska helst inte kunna se att det är vi som har gjort ett jobb. Det ska inte finnas en stil i gestaltningen som gör att man ser att det är Happy F&B. Vi tjänar alltid kunden och har inget egensyfte i att sälja vårt eget uttryck. Det har varit en viktig fråga, säger Anders Kornestedt.
Genom att inte specialisera sig får de göra många olika sorters uppdrag, konstaterar de. Kunderna förstår att de har erfarenhet av att arbeta med nästintill alla typer av företag, produkter och affärsmodeller – och ger dem förtroende därefter.

  • De här illustrationerna är tryckta med doftlacker.

Deras arbetssätt skiftar också beroende på kunden. Om de till exempel visar en eller flera idéer – och hur de presenterar dem – varierar efter vad de tror är bäst i situationen.

– I vissa organisationer är det en projektledare som går in och presenterar idéerna för kunden. Men vi försöker att vid tillfälle se till att det finns representanter för kreatörerna med också, eftersom de kan beskriva processer ur ett annat perspektiv, berättar Andreas Kittel.

– Och vi märker att fler och fler kunder frågar efter våra rekommendationer. Tidigare ville många ha ett smörgåsbord av idéer. Kanske handlar det om att branschen har nått ett erkännande, att kunderna förväntar sig att få ett rätt eller ett fel och att de litar på att det som sägs är sant, säger Anders Kornestedt.

Som utomstående är det lätt att tro att Happy F&B har haft tur med sina kunder. Att de har hittat de där företagen som är öppna för kreativa lösningar och gärna vill att byrån leker fram ett förslag. Som exempelvis katalogen för Torsten och Wanja Söderbergs pris som du kan läsa om på nästa uppslag. Men jag inser att det inte kan vara mer fel, snarare handlar det om att de är skickliga på att bygga relationer och förtroenden.

– Man ska inte underskatta att Happy F&B har funnits sedan 1997. Vi har varit med länge och har stor erfarenhet. Det gör att kunderna känner en trygghet med det vi gör. Om man använder en oerfaren byrå kan det nog skapa en större osäkert, vilket gör att man väljer en enklare eller snällare väg, säger Lisa Careborg.

  • Affischer som visar upp effekter och trycktekniker som Elanders tryckeri klarar av.

Men de berättar också att de lägger stor vikt vid pedagogiken, att förklara för kunden vad som är fördelen med vissa lösningar och inte släppa det innan budskapet har gått fram. 

– Ja, det gäller ju att alla tycker att det är roligt att vara ­pedagogisk och baxa saker i rätt riktning. För ganska stor del av arbetet går ut på det, konstaterar Andreas Kittel.

De har till och med haft kunder som trott så mycket på lösningen att de har satt sitt jobb i pant. Och kanske är deras inställning till pedagogik som ett av de viktigaste verktygen också hemligheten bakom många av byråns uppmärksammade arbeten.

– Något som man hör i olika sammanhang är att människor har väldigt olika sätt att argumentera kring saker och lyfta fram sin ståndpunkt. Vissa försöker rent av att hota fram sin lösning. Men regel nummer ett är att aldrig reagera på det viset om någon inte tänker eller tycker likadant. Vi försöker alltid att enträget förklara nyttan och fördelarna från olika vinklar. Det fungerar inte att bli sur och lägga armarna i kors, säger Andreas Kittel.

Happy F&B:s tips för hur du får igenom din idé

  • Det är svårt att ge ett bra svar på en otydlig uppgift. Är briefen luddig, be om en bättre innan du påbörjar arbetet.
  • Gör alltid egen research så att du förstår uppdrags­givarens verklighet. Det avgör vilket förtroende du får.
  • Formulera den övergripande idén i ord, inte bara i bild. En riktigt bra idé kan till exempel berättas över telefon.
  • Idépresentationen sprids ofta i uppdragsgivarens organisation. Ju mer självförklarande den är desto bättre.
  • En fiffig idé är bra, men lika viktigt är att lösa uppdragsgivarens vardagsproblem.

Happy F&B

Ort: Göteborg och Stockholm
Grundades: 1997
Antal anställda: 25
Kunder i urval: Arctic Paper, AMF, Arkitekturmuseet, Apoteket, Erik Penser Bank, Polar Music Prize, Röhsska museet, Skanska, Svenska kyrkan, Sveriges Radio, Torsten och Wanja Söderbergs pris.
Aktuella med: Bland annat årets katalog om vinnaren av Torsten och Wanja Söderbergs pris. Har precis fått i uppdrag att skapa en grafisk plattform för Euro­vision Song Contest.

Torsten och Wanja Söderbergs pris

[case №1]

Varje år gör Happy F&B katalogen till Torsten och Wanja ­Söderbergs pris, en utmärkelse som premierar en »nyskapande och framstående gärning inom konsthantverk och design«. Formatet, uppbygganden och textlayouten ser i stort sett ut på samma sätt, men omslaget och idékonceptet förändras från år till år med utgångspunkt i vem vinnaren är.

Under 2010 vann till exempel designgruppen Front, som ofta låter slumpen styra sitt arbete. Det tog arbetsgruppen fasta på genom att spela bingo för att få fram färgkombinationer för varje enskilt omslag. Och varje gång kreatörerna fick bingo sattes ett stort Bingo! på katalogen.

– Förra årets katalog är en hommage till modeskaparen Henrik Vibskov. Från hans värld hämtade vi upp färger och former och med dem gjorde vi ett trettiotal klistermärken som vi ­applicerade för hand på katalogerna, säger art director Gaioo Phunwut.

  • Katalogen om förra årets vinnare Henrik Vibskov. Omslagens färgglada detaljer på är fastklistrade för hand.

Själva katalogen i sig är kanske inte så formmässigt spännande, konstaterar de. Men att förpacka den på ett annorlunda sätt tillför nya dimensioner och ger ett mervärde som förhoppningsvis får fler att ta med sig den hem.

– Katalogen ska svara upp till museala krav enligt konstens alla regler. Och det är ganska skönt. Då kan man sväva ut lite mer i konceptet och till exempel övertyga någon om att det är en bra idé att spela bingo, säger Andreas Kittel ­
med ett leende.

– Stiftelsen brukar alltid vara öppen för originella idéer. Det ser man också i vilka som har varit pristagare genom åren, de har ofta varit lekfulla, jobbar konceptuellt eller med en egen metodik, säger Gaioo Phunwut.

  • Alla kataloger som Happy F&B har ­producerat – hittills.

En av de största utmaningarna under arbetets gång är att sätta sig in i pristagarens arbete och filosofi – och samtidigt sätta sin egen prägel på katalogen.

– Och att inte försöka göra samma sak som pristagarna gör, att inte härma deras sätt att arbeta, konstaterar hon. ­Andreas Kittel tillägger:

– Det finns också en utmaning i att förklara idén för ­»huvudpersonen«. Om vi har en humoristisk ingång, vilket inte är helt ovanligt, måste det vara tydligt att vi inte driver med honom eller henne. Utan att vi försöker att hitta en intressant balans mot den konventionella katalogen.

  • Katalogen från 2009 om Harri Koskinen.

I skrivande stund arbetar de för fullt med katalogen om årets vinnare, Sigurd Bronger. Tanken är att han, liksom Vibskov förra året, ska få ta plats på en rad olika omslag som fångar hans arbetssätt.

Arbetsgrupp
 
Andreas Kittel, art director
Gaioo Phunwut, art director
Martin Bergström, grafisk designer
Lisa Careborg, creative director
Cecilia Holmström, operativ projektledare

Eguale

[case №2]

För ungefär tre år sedan stod Eguale inför ett stort dilemma. Deras rättvise- och kravmärkta produkter höll på att bli bortplockade från flera av de stora butikerna. Dessutom hade allt fler aktörer fått upp ögonen för marknaden och dess medvetna och köpstarka konsumenter. För att rädda verksamheten behövdes en förändring och Happy F&B fick i uppdrag att förvalta förpackningsdesignen.

– Vi konstaterade att det inte längre var en nischad produkt. Men de som köper rättvisemärkta produkter är medvetna och inte farligt priskänsliga. De vill ha något av hög kvalitet som är spännande och annorlunda – det är ungefär samma personer som väljer surdegsbröd och rotfruktschips, säger Mikael Blom som är art director.

  • Förpackningar som formgivits för Eguale.

Den gamla förpackningsdesignen höll inte riktigt ­måttet, konstaterar de. För att locka fler konsumenter siktade ­de i stället på att skapa en tydlig premiumlösning som låg långt ifrån den säckvävsestetik som ofta är vanlig bland ­rättvisemärkta varor.

– Vi fastnade för att de har produkter från hela världen och tanken med konceptet är att det är naturen själv, fåglarna, som flyger hit med godsakerna. Varje förpackning berättar en liten historia, dels om produkten dels om fågeln, säger han.

  • För att locka köpare satsade man på en tydlig premiumlösning.

De fåglar som är avbildade på förpackningarna finns på de platser där varorna har sitt ursprung. Det som de håller i sin näbb är dessutom ingredienser i produkterna, till exempel ett hallon eller en kakaoböna.

– Det här var en ganska kontroversiell lösning. Man visar ofta inte djur på choklad, utan brukar förhålla sig till produkten på ett annat sätt, säger Anders Kornestedt.

Att använda fåglar var alltså en avvägning. Det finns personer som tycker att de rent av är ganska motbjudande och gärna inte associerar dem med choklad. Därför var det viktigt att illustrationsmanéret var kraftigt stiliserat och högkvalitativt.

  • Berättelserna om de olika fåglarna är skrivna av copyn Lars Forsberg.

Och det verkar som att förpackningarnas nya utseende var en riktig vinstlott. Eguale finns kvar i de flesta butiker samtidigt som deras produkter har blivit listade i fler.

Arbetsgrupp
 
Mikael Blom, art director
Anders Kornestedt, creative director
Catarina Åkerblom, projektledare
Jeanette Arvidsson, Camilla Smids, operativ projektledare
Lisa Leiert, Mikael Blom, illustratör

Sveriges nationalparker

[case №3]

– Om man ska vara krass är Sveriges nationalparker fyllda av fantastisk natur, men du måste nästan vara expert för att förstå det, säger Anders Kornestedt.

  • Den gjutna symbolen är förgylld i bladguld och reflekterar omgivningen.

Redan 2008 vann Happy F&B och White arkitekter uppdraget att skapa ett tydligare gemensamt varumärke för Sveriges 29 nationalparker. Ett åtagande som inkluderar bland annat logotyp, trycksaker, skyltsystem och informationsmaterial. Tanken är lyfta fram den svenska naturskatten som tidigare varit lite undangömd från allmänheten – på gott och ont.

– Genom allemansrätten har de flesta en relation till vår natur. Problemet är att många inte förstår varför nationalparkerna anses erbjuda högre kvalitet. Man har ju redan tillträde till allt, säger Anders Kornestedt.

  • Infotavla som berättar om naturen för besökarna.

Konceptet som Happy F&B har tagit fram bygger till viss del på den gamla logotypen, snöstjärnan, eftersom mycket av det som redan finns i de svenska skogarna annars skulle bli obsolet. Därtill har man siktat på att skapa en identitet som både välkomnar och informerar besökarna.

– Nationalparkerna är en resurs som Sverige inte har utnyttjat. Åker man till USA kollar man till exempel upp nationalparkerna om man är naturintresserad. Man kan också se det som en landsbygdsatsning, eftersom man nu gör någonting av något som alltid funnits där men som inte varit synligt, säger ad:n Calle Enström.

  • Stjärnan finns i Hamra Nationalpark.

Den största utmaningen i projektet har varit att kombinera turismen med en varsamhet om naturen. Konceptet ska bidra till en aha-upplevelse och tilltala den stora allmänheten, utan att för den skull påverka parkerna negativt på något sätt. 

– Den stora balansgången har varit den mellan att vara kommersiell och tillhanda redskapen för besökarna och samtidigt ha respekt för naturen. Både när det gäller kommunikationen och konstruktionen. Det är en vetenskap att göra rätt, säger Anders Kornestedt.

  • Hittills har det producerats runt tusentalet olika illustrationer för uppdraget.

Det nya konceptet finns idag i pilotparken Hamra, som efter förändringarna har fördubblat antalet besökare, samt i Stenshuvud och på Koster. Dessutom jobbar arbetsgruppen med en gemensam hemsida för Sveriges nationalparker.

– Det känns sjukt roligt att jobba med hemsidan eftersom det är ett möte mellan modern teknik och natur. Det finns så många möjligheter och jag hoppas att det kommer att bli skitbra, säger Calle Enström.

Arbetsgrupp
 
Calle Enström, art director
Mikael Blom, art director
Maria Glansén, art director
Pontus Höfvner, art director
Anton Nordstierna, art director
Lisa Careborg, creative director
Anders Kornestedt, creative director
Catarina Åkerblom, projektledare
Madeliene Sikström, operativ projektledare

Skanska

[case №4]

Det internationella byggföretaget Skanska fyller 125 år i år. Och det ville man fira, bland annat med en rejäl jubileumsbok som berättar företagets långa historia.

– Man skulle kunna gjort vad som helst egentligen, men som en global organisation ville man verkligen ha en jubileumsbok, den klassiska tegelstenen som berättar allt, säger Andreas Kittel som tillsammans med ad:n Maria Glansén utgjorde kärnan i arbetsgruppen.


Kreatörerna beskriver uppdraget som både kul och skräckinjagande. Jubileumsböcker är inte direkt någonting som efterfrågas frekvent. Dessutom ska just den här vända sig till en bred, internationell målgrupp, vilket gör att innehållet och formen måste fungera lika bra här som i till exempel USA.

Konceptet som togs fram är en jubileumskampanj som står på tre ben: boken, en kampanjsida och en utställning som har visats både i Sverige och utomlands. De olika delarna kompletterar varandra, både innehålls- och tempomässigt. Maria Glansén berättar:

– Boken är mer gedigen och matig medan kampanjsidan är plockig, snabb och bygger bland annat på animationer.

  • Kampanjsajten har interaktiv information. Bland annat ett räkneverk som talar om hur många bilar som kör över Öresundsbron.

I boken beskrivs några av de projekt som Skanska har ­arbetat med genom åren samtidigt som den härbärgerar en del som närmast kan liknas vid ett uppslagsverk. På kampanjsajten fångar man upp och aktiverar fakta som inte platsar i tryckt format, till exempel ett räkneverk som håller koll på hur många bilar som kör över Öresundsbron. Och utställningen? Jo, den går på djupet när det kommer till några av de viktigaste projekten. 

Det har varit otroligt mycket material och fakta att sätta sig in i och sålla bland för kreatörerna. Att materialet ska fungera över hela världen har också legat till grund för diskussioner kring vad som ska vara med och hur det ska presenteras.

– Det är speciellt att arbeta med en global organisation. Det är mycket som hela tiden ska värderas och man måste vara väldigt noggrann i allt man säger och hur man lyfter fram saker. Där har vi varit väldigt lyhörda, säger Andreas Kittel.

För att tillföra ett annorlunda perspektiv har de också letat efter mjuka värden vid sidan av cement, byggnadsställningar och maskiner. Boken beskriver till exempel några av de djur som har dykt upp på den konstgjorda ö där ett av Öresundsbrons fästen står.

– Vi ville lyfta fram detaljer som man inte direkt förknippar med Skanska, hitta de mjukare värdena och skapa ett mervärde, säger Maria Glansén.

Arbetsgrupp
 
Maria Glansén, art director
Andreas Kittel, art director
Catarina Åkerblom, projektledare
Cecilia Holmström, operativ projektledare

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]