Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
14163

Kreativa verksamheter slår konkurrenter i både marknadsandelar och tillväxt

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

239337

Ungefär tre gånger så många kreativa företag har över tio procents tillväxt i omsättningen i jämförelse med mindre kreativa verksamheter(2012-2013). Samtidigt är kreativa verksamheter överrepresenterade med en faktor på 1,5 bland verksamheter med en större marknadsandel än konkurrenterna. Detta visar en ny studie om kreativitet och företagande som är framtagen för Adobe.

Kreativitet och tillväxt utesluter inte varandra, snarare tvärtom.

Enligt en ny studie som är framtagen av företaget Forrester Consulting för Adobe, hade sex av tio (58 procent) företag som aktivt främjar kreativitet mer än 10 procent intäktstillväxt i omsättningen från 2012 till 2013. För verksamheter som inte främjar kreativitet aktivt var det bara var femte (20 procent) som upplevde samma tillväxttal. Dessutom är kreativa företag överrepresenterade bland verksamheter med en större marknadsandel än deras konkurrenter, det är 1,5 gånger så många kreativa verksamheter bland marknadsledare i olika branscher och industrier än deras mindre kreativa konkurrenter.

– Det finns ett fortsatt fokus på produktivitet, vilket har gjort att många verksamheter verkar ha glömt den kreativa aspekten. Undersökningen indikerar att kreativitet och därmed innovation är en avgörande faktor för företagets framgång och resultat. Den signalen bör få andra verksamheter att sätta kreativitet högre upp på dagsordningen, säger Liz Wilkins, marknadschef för Digital Media i Nordeuropa hos Adobe.

På frågan om vilken roll kreativitet spelar för verksamheter så menar 82 procent av alla ledare att det finns ett starkt samband mellan kreativitet och affärsresultatresultat.

Sex av tio ser inte sina verksamheter som kreativa

Trots att kreativitet och innovation betraktas som viktiga för företags framgång av många, så svarar 61 procent av ledarna i undersökningen att de inte ser sina verksamheter som kreativa. Endast 11 procent menar att deras arbetskultur är i nivå med verksamheter som anses kreativa.

– Kreativitet måste inte, och bör inte, reduceras till en färgglad lokal med ett par sittsäckar i hörnet. Digital teknik och användarnas preferenser förändras ständigt, så om man vill behålla sin marknadsposition och attrahera nya medarbetare är det avgörande att verksamheten och medarbetarna utvecklas – och då spelar kreativiteten in, säger Liz Wilkins.

Varannan verksamhet (51 procent) svarar att deras arbetskultur är neutral eller inte i nivå med vanliga kreativa företag. Utöver det så svarar 10 procent att deras interna processer går direkt emot vad kreativa verksamheter gör.

Viktigt för medarbetartillfredsställelse
Det verkar finnas en koppling mellan kreativa arbetsplatser och medarbetartillfredsställelse. Sju
av tio (69 procent) av kreativa verksamheter svarar att de har blivit tilldelade priser och utmärkelser som goda arbetsplatser, medan endast 27 procent av mindre kreativa verksamheter rapporterar om liknande priser och utmärkelser.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Forrester Consulting och bygger på svar från ledare från över 300 större verksamheter inom en mängd olika branscher och sektorer. Verksamheterna är från USA, Storbritannien, Frankrike, Australien, New Zeeland, Sydkorea, Japan och Tyskland.

239340


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/kreativa-verksamheter-slar-konkurrenter-i-bade-marknadsandelar-och-tillvaxt/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?ids=https://capdesign.se/kreativa-verksamheter-slar-konkurrenter-i-bade-marknadsandelar-och-tillvaxt/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5211

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5798
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera