Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kritik mot Adobes nya uppgraderingsvillkor

TEXT Joel Westerholm
Annons

Scott Kelby, ordförande i användarföreningen The National Association of Photoshop Professionals med 70 000 medlemmar, har publicerat ett brev till Adobe. I brevet kritiseras de förändringar som nyligen tillkännagjordes av villkoren när man vill uppgradera från en äldre version av Adobe CS till den senaste.

Tidigare var det tillåtet att köpa den senaste CS-versionen för ett rabatterat pris om man ägde någon av de tre senaste versionerna. Men när CS 6 släpps får man bara rabatten om man redan äger CS 5 eller 5.5.

Enligt Scott Kelby är detta ett särskilt stort problem eftersom att informationen kommer långt så efter att CS 5 släpptes, och bara några månader innan CS 6 når marknaden. Om du vill få rabatt på produkten måste du uppgradera till version 5 i dag och till version 6 igen innan nästa uppdatering kommer.

– Nu är det som att ni håller oss gisslan. Vi tvingas uppgradera till något vi kanske inte alls behöver i dag bara för att senare kunna uppgradera till något vi kanske behöver då så att vi inte behöver köpa det för fullpris igen, skriver Scott Kelby.

Förslaget från Scott och användarföreningen är att åtminstone försena denna nya prissättningsstrategi till nästa stora uppgradering, och göra det klart när CS6 släpps. Då kan kunderna själva fatta ett beslut vad det är värt för dem.

Här kan du läsa brevet i sin helhet

Uppdatering: Adobe har hört av sig med ett förtydligande. Förändringen av villkoren har skett i samband med att företaget har infört tjänsten Creative Cloud som innebär att man kan prenumerera på produkterna istället för att köpa hela paketet.

Creative Cloud kostar till en början 49 euro per månad och ger tillgång till programmen i Creative Suite samt en del nya molnfunktioner.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop