Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Kylberg: ”Vinna ett pris är ett erkännande”

TEXT Sara Wilk
Annons

Det har varit ett bra år för Blink. De har fått uppdrag från jätten Marks & Spencer och blivit utsedd till årets designbyrå av Resumé. Nu kommer grundaren Rickard Kylbergs expertis att hjälpa till när Guldäggets kategori design avgörs.
– Det är ett hedersuppdrag! Guldägget är speciellt – det har jag tyckt sedan jag gick i skolan, säger han.

Finns det särskilda aspekter som du kommer att värdera högt?
– Som jurymedlem är man ett redskap eller ett verktyg för de regler som är uppsatta för juryarbetet, och dem måste man självklart ta hänsyn till. Men man är också där som människa, och det jag gillar påverkar säkert medvetet eller omedvetet vad jag röstar på.

Vad gillar du då?
– Jag tycker att det ska finnas en stark idé som gestaltas på ett väldigt bra sätt i designen. Dessutom ser jag gärna en stor passion och hantverksskicklighet.

Vilka kunskaper kommer du att tillföra juryn?
– Blink arbetar mycket med att utveckla varumärken och affärer genom mötet med kunden. Så jag kommer att ha det perspektivet. Men det är svårt att säga, jag har stor respekt för de andra jurymedlemmarna.

Tycker du att det är viktigt att tävla i design?
– Det finns alldeles för lite tillfällen för oss som jobbar med det här att tävla. Vi på Blink är frustrerade över att det inte finns några tävlingar som vi kan vara med i. Att tävla fungerar lite som en sporre eftersom man gärna vill bli uppskattad av människor med branschkoll. Det vi håller på med är så abstrakt och att vinna ett pris av en jury med duktiga kollegor är ett erkännande.

Vad med juryarbetet ser du mest fram emot?
– Att få ett stort flöde aven massa olika tankar, idéer och jobb. Jag tror att det kommer att inspirera mig. Sedan är det kul att träffa andra i branschen och höra de andra jurymedlemmarnas resonemang.

Rickard Kylberg
Titel: Creative Director och grundare, Blink.
Tidigare jobb: ”Jag har alltid haft samma jobb, fast med olika titlar”.
Tidigare byrå: Bland andra Grey och Beedo.
Utbildning: Grafisk design på Konstfack.
I branschen sedan: 1991
Vad gör du på fritiden: Är med familjen, fiskar flugfiske och spelar golf
Äter helst: Varierat
Dricker helst: Vatten till vardags, men gärna Champagne
Läser just nu: Douglas Kennedys senaste
Skulle vilja kunna: Spela elgitarr
Drömresemål: Fiska lax på Kolahalvön igen.



Marks & Spencer väljer svenska Blink

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop