Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
11944

”Läge att göra appar för Windows 8”

TEXT Billy Ekblom
Annons

Inför lanseringen av Windows 8 har debatten gått varm i media. Dethar betatestats, pillats, utecklats och kritiserats. Men det finns också många som ser stora möjligheter med det nya operativsystemet. 

De som kommer mötas av störst utmaningar när Windows 8 i sinom tid börjar rullas ut i hem och på arbetsplatser, är de som inte är vana vid touch-gränssnittet. Det menar Anders Arnqvist, interaktionsdesigner på Ergonomidesign. Enligt honom har de flesta dock, via smartphones och surfplattor, redan vant sig vid tekniken.

  • Anders Arnqvist bloggar om designprinciper i Windows 8 här.

– Det är absolut ett stort steg av Microsoft att göra de här förändringarna. Men de har uppskattat att vi konsumenter är mogna för det. Många är idag inte bundna till ett operativsystem, utan kör lite olika. Ett i mobilen, ett på datorn. Kanske ytterligare ett i surfplattan, säger Anders Arnqvist. 

Ergonomidesign har bjudits in som partner av Microsoft. Inte för att lovorda Windows 8, utan för att hjälpa dem att hitta brister och utföra förbättringar. Enligt Anders Arnqvist har mycket av kritiken mot det nya operativsystemet grundats på betaversionen. 

– Jag tycker att det är mer intressant att se vilken kritik som kommer efter lanseringen. I betastadiet har vissa funktioner inte funnits med, och allt har inte varit finslipat, säger han.

Vad tror du att nya användare får svårast med i Windows 8?

– Många funktioner är "gömda", för att gränssnittet ska bli renare. App-baren och sökfunktionen, till exempel. Du kanske har sett Youtube-videon, där en pappa försöker navigera i Windows 8? Det är ett exempel på hur folk som inte är vana vid att använda ny teknik kan komma att möta Windows 8 precis i början.

Enligt Anders Arnqvist krävs det att arbetsplatser som planerar att rulla ut Windows 8 ser till att användarna får rätt utbildning. 

– Microsoft har valt att tänka på hur användarna kan komma att uppleva det nya gränssnittet efter en månad. Inte hur det känns när man kör det första gången. Det är en klassisk avvägning. 

Vad ska de som vill göra appar för Windows 8 tänka på?

– Först och främst är det helt rätt läge att börja göra appar för Windows 8. Det finns inte så mycket konkurrens på plattformen ännu, så om ni gör en bra och användbar app, kan den få större genomslag än till exempel en motsvarande för Android eller IOS. 

En annan app-funktion Anders Arnqvist vill lyfta fram är contracts och charms, som möjliggör att man kan ge sina appar order att hämta information från varandra. På så sätt kan de fungera kompletterande, som att de "pratar" med varandra. 

– Medan användarna har en upplevelse i en tjänst, kan de hämta ytterligare upplevelser från andra tjänster. Utvecklarna kan alltså fokusera på det de är bäst på, och sedan kan användaren låta olika appar samarbeta för att få en helhetsupplevelse. Det leder till massor av olika intressanta kombinationer av appar som kan föda helt nya beteenden hos användarna.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera