Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Länka med bild

TEXT Per Torberger
Annons

I utländsk press beskrivs Kooabas teknik för bildigenkänning för »QR-koddödare«. Riktigt så långt vill inte Tomas Chatzopoulos, Kooabas svenska representant, gå.

– Nej, detta är en evolution av QR-koderna. Vill du arbeta mer integrerat med din mobila kommunikation är denna lösning bättre än de är, säger han.

Kooabas teknik innebär bland annat att samma etikett, eller tagg, kan innehålla flera olika alternativa länkar. Det krävs inte heller några specialkonstruerade etiketter – Kooabas teknik använder existerande innehåll som etikett.

Kooaba har skapat en snabb algoritm för bild­igenkänning. Tekniken finns i en app, Shortcut, som kan laddas ner gratis både i Ios, Android- och Windows-telefoner.

– Med appen kan du fota av en tidningssida, en bild eller en förpackning, till exempel. När du gör det, får du ett antal alternativ i appen, säger Tomas Chatzopoulos.

Alternativen bestäms av avsändaren, som en tidningsredaktion.
– Användaren kan till exempel dela en artikel i sociala nätverk, det går att lägga in länkar till andra artiklar eller till rörligt material och källor, säger Tomas Chatzopoulos.

Vill en redaktion länka flera artiklar på en och samma sida till material på webben, måste de göra en QR-kod per länk. Med Shortcut kan alla länkas läggas in i samma bild, på samma etikett. När användaren tar ett kort på tidningssidan, kommer samtliga länkar upp som alternativ för användaren.

Shortcut kan också användas för till exempel stortavleannonser eller annonser i rulltrappan.

– För att kunna fota en QR-kod måste du komma rätt nära, det är precist. Shortcut är lite snällare och det är lättare att fotografera till exempel en annons när du står i rulltrappan, säger Tomas Chatzopoulos.

Tidningar som vill använda Shortcut lägger upp en pdf-version av tidningen på Kooabas server och lägga in de länkar som ska vara med. Finns det inga länkar, kan användaren ändå tanka ner artiklar och sidor som pdf:er, eller skicka dem vidare till vänner eller sociala medier.

– För mediehusen är tanken att grundfunktionerna ska vara gratis. För annonsörer som vill använda verktyget för kampanjer, kommer det däremot att kosta pengar, säger Tomas Chatzopoulos.

Bortsett från att delade artiklar kan fungera som marknadsföring för en publikation, nämner Tomas Chatzopoulos mätbarheten som en av fördelarna för redaktionen.

– De får plötsligt en mätbarhet. Det blir feedback till redaktionen och kan bli det åt reklambyrån också när det gäller annonser.

Shortcut hade premiär i Sverige ganska nyligen, när Madonna lanserade sin nya singel. Det gjordes stortavleannonser där den som fotograferade annonsbilden fick upp två alternativ: se filmen på Youtube eller köp singeln på Itunes.

Hur funkar Shortcut?

För redaktionen/avsändaren:

  • 1. När tidningen skickas till tryck, laddar du upp tidningen som pdf till Kooabas server via FTP.
  • 2. Shortcut-appen skannar sidan efter utskrivna webblänkar. Finns sådana, kommer användaren få upp dem som klickbara alternativ.
  • 3. Gå in och berätta vilka länkar eller annat som ska dyka upp när användaren fotar sidan/artikeln/bilden.

För användaren:

  • 1. Ladda ner appen från app-butiken.
  • 2. Fota en tidningssida eller del av sidan.
  • 3. I appen dyker nu ett antal alternativ upp. Välj och kör. 

En lite roligare förklaring av appen Shortcut hittar du på youtu.be/d5ONZHIgheM

Vad kan min tidning göra?
I slutänden är det bara din fantasi som begränsar, men här är några möjligheter. För att få bättre koll på möjligheter och kostnader, besök kooaba.com. Användarna betalar aldrig för att använda de möjligheter som finns.

Gratis för förlag:

Länka papperstidningen till pdf-version.
När läsaren fotograferar en sida med Shortcut, kommer denne direkt till pdf-versionen av samma sida. Eventuella utskrivna länkar, skannas och blir klickbara i appen. Användarna kan dela med sig av den uppladdade pdf:en.

Kostar extra:

  • Länka vidare. Lägg in en länk eller länkar från en sida, till exempel till företag eller annat som nämns i artiklar.
  • Länka till extramaterial. Till exempel bandade intervjuer, filmer eller annat godis.
  • Länka till prenumerationsbeställning.
  • Länka annonser. Till avsändaren eller en butik.
  • Låt förlaget sälja Shortcut-möjligheten till annonsörer.

Fler som känner igen

Intresset för bildigenkänning har vuxit kraftigt de senaste åren. I dag erbjuder flera olika företag tjänster som bygger på tekniken. Här är några av de appar som finns tillgängliga.

Dentsu Scan it!
Scan it! är japanska reklambyrån Dentsus Iphone-app. Appen gör det möjligt för användaren att skanna olika saker, som annonser och affischer. Efter skanningen kan användaren få upp olika alternativ, som att besöka en webbsida, köpa biljetter eller annat.

Dentsu planerar att vidareutveckla Scan it! och göra de möjligt att också skanna fysiska objekt med appen. Appen kan laddas ner från App Store, men finns bara på japanska.

Snaptell
Ta en bild av ett bokomslag, ett dvd-omslag, en streckkod eller något av flera alternativ, och appen återkommer med information om produkten. Informationen hämtas bland annat från Google, Wikipedia, IMDB och andra platser. Du kan också få upp prisjämförelser med appen. Mer om Snaptell på: snaptell.com

Snaptell är en amerikansk app och nyttan i Sverige kan vara begränsad. 

Look that up
En app som kan ge dig mer information om mängder av olika saker, från konstverk till videospel. Du kan använda appen direkt, mejla en bild eller ladda upp en bild från din dator direkt på Look that ups hemsida.

Look that up bygger på att den bild du laddar upp, finns med i appens databas. Du kan själv lägga till bilder i databasen, så gör du en affisch eller annons och vill ge mervärde via appen, kan du helt enkelt ladda upp bilden och lägga till den information du vill ge. Se en instruktionsfilm på: youtu.be/sjxi5Dnawis

Look that up är en amerikansk app och nyttan i Sverige kan vara begränsad. 

Google Goggles
Goggles gör att du kan söka med hjälp av bilder i stället för att skriva in text i sökfältet. Du använder appen, fotar något du vill veta mer om och får – förhoppningsvis – veta mer om objektet.

Goggles fungerar bäst med sevärdheter, visitkort, streckkoder, omslag och logotyper. Sämre med mat, bilar, växter, djur och liknande.

Mer om Google goggles på: korta.nu/lwypd

Snooth Wine / Pro
Snooth Wine och betalversionen Snooth Wine Pro är en app som du kommer att gilla som vinintresserad. När du fotograferar en vinetikett med Snooth Wine, hämtar appen olika typer av information om vinet. Bland annat kan du få recensioner av vinet, du kan läsa mer om det och du kan hitta butiker som säljer vinet. Mer om Snooth på snooth.com/iphone-app

Snooth Wine är en amerikansk app och nyttan i Sverige kan vara begränsad.

Bildigenkänning för många områden
Datoriserad bildigenkänning har många olika tillämpningar. En av de mest omtalade de senaste åren handlar om att skapa »förstärkt verklighet«, eller augmented reality (AR) som det heter på engelska. Förstärkt verklighet handlar, när det kommer till mobiler, ofta om att du med mobilens kamera filmar någonting i en AR-app. Appen identifierar då vad du filmar och lägger till ett lager mellan verkligheten och din skärm.

Ett exempel på användning är norska Eniro, som med hjälp av AR kan peka ut olika företag eller sevärdheter när du filmar en miljö, till exempel en stadsgata.

Andra exempel på användningsområden:

  • I övervakningskameror, där bildigenkänning kan hjälpa till att identifiera människor i filmen.
  • I stortavlor/abbribustavlor, där bildigenkänning har använts för att uppskatta kön och ålder hos en betraktare och skräddarsy erbjudanden. Detta har bland annat använts av ett hotell i Las Vegas och flera stora varumärken har sagt att de tittar på detta.
  • I butikskassor, där bildigenkänning ersätter streckkoder och kassan helt enkelt »ser« vilken produkt kassören håller framför skannern.
  • För att ge information om produkter och annat. Det är funktionen hos till exempel Snaptell och Snooth Wine Pro, som när du fotograferar en produkt, ett omslag, streckkod eller etikett, skickar tillbaka mer information om produkten.
  • I stället för qr-koder, på det sätt Shortcut kan användas för att berika användarupplevelsen.

  • Tyska sporthandelskedjan Sportscheck gjorde hela sin katalog, 750 sidor, klickbar. Om en användare fotograferar en sida i katalogen med Shortcut, kommer denne direkt till butiken och kan välja mellan de olika produkterna på katalogsidan.

QR eller Shortcut?
QR-koderna ser ut att få en tuff match mot appar som Shortcut. Fördelarna hos en app om Shortcut är många, till exempel enkelheten, att det kan finnas flera länkar från en och samma sida och att du slipper fula specialsymboler som användaren ska fota.
Men det finns fortfarande två fördelar hos QR-koderna.

  • Vem som helst kan skapa dem och publicera.
  • Oavsett om du använder QR-koden i en annons eller någon annanstans, kan du använda dem utan att betala för det.

  • Tidningsannons för Armani. Den som fotade annonsen fick en rabattkupong på parfym. Det fanns också en lokaliseringstjänst för att hitta närmsta varuhus som säljer parfymen.

Vad kostar det?
För den enklaste användningen, att länka papperstidningen till pdf-versionen, krävs bara att du laddar upp pdf-tidningen på Kooabas server via FTP.

Vill du göra mer avancerade saker kostar det pengar, enligt prislistan på deras sajt handlar det om cirka 3 500 kronor (399 Euro). När du vill lägga in länkar på sidorna, gör du det via Kooabas CMS.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Besök vår shop
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Besök vår shop
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Besök vår shop
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Besök vår shop