Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Lekfull form

TEXT Sara Wilk
Annons

Sedan 1960 har Sempers barnmat funnits i butikerna, redo att mätta hungriga magar. Glasburkarna har i mångt och mycket varit desamma, men både etiketten och innehållet har förändrats och anpassats till rådande trender. Följ varumärket som dagens föräldrar också har vuxit upp med.

1960-tal ⁄ Sempers barnmat lanserades redan 1960. Men från början var man inte ensam om namnet, därför antogs inte Semper som företagsnamn förrän 1963 – även om det figurerat tidigare. Därför ser loggan på den här burken, som är en av de allra första, annorlunda ut än sina efterföljare.

1970-tal ⁄ Nu har den ovala loggan fått plats på etiketten. Glasburken ändrar form, men den kommer att hänga med under alla år eftersom det är en säker förpackning som inte kontaminerar maten. Praktiskt eftersom det är höga krav på gränsvärden för främmande ämnen när det gäller barnmat.

1980-tal ⁄ Etiketten har förändrats något mellan 1970- och 1980-talet. Både bakgrundsfärgen och typografin har moderniserats, men det är fortfarande ingredienserna som är i fokus. Och precis som när det gäller andra matvaruförpackningar måste det som visas på etiketten också finnas i burken.

1990-tal ⁄ Fram till mitten av 90-talet hände det mycket med burkarnas utformning. Loggan har fått en mer central roll och den starka bakgrundsfärgen har blivit mer neutral. På locket syns åldersrekommendationen, något som alla barnmatsburkar måste ha för att de ska få ta plats på barnmatshyllan.

2000-tal ⁄ Trender inom mat kommer och går. Den här burken lanserades när thaimaten slog igenom, men trots allt väljer tydligen föräldrar hellre traditionella husmansklassiker till sina barn.  Burken och etiketten har moderniserats, men den har fortfarande mycket gemensamt med sina föregångare.

2012 ⁄ På senare år har ekologiskt vunnit allt mer mark. Därför har Semper nyligen lanserat ­undervarumärket Semper Eco. Ledorden för den här etiketten är lekfullhet, uttrycket har lättats upp sedan mitten av 2000-talet. Men, som med många andra varumärken märks  de historiska vingslagen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop