Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13917

Lugn och ro på flaska

TEXT Camilla Buch
Annons

IMG_3403

Han ville dela med sig av skärgårdens lugn och fokus. CAP&Design har träffat Noa Fridmark som skapat drycken Noa Relaxation, vars design och karaktär skapades tillsammans med byrån Super Tuesday.

När Noa Fridmark sade upp sig från sitt stressfulla och krävande jobb bestämde han sig för att flytta ut i Stockholms skärgård. Kontrasten mot hans tidigare vardag var märkbar och han fick en fix idé – han ville dela med sig av lugnet han kände i sin nya miljö. Efter mycket research och samtal med forskare fick han reda på att det som händer i hjärnan, rent fysiologiskt, när man känner lugn och fokus går att återskapa med substanser som inte var kemiska.
Så såg starten ut för Noa Relaxation. Noa skapade en dryck som ska göra konsumenten lugn, fokuserad och närvarande utan att känna sig dåsig. Drycken, som innehåller L-Theanin – som minskar puls och blodtryck, och citronmeliss – som har en lugnande effekt, skulle därefter förpackas på rätt sätt.
– Jag hade redan en varumärkesstrategi och målgrupp redo när jag kontaktade byrån Super Tuesday, säger Noa Fridmark.

– När Noa kom in märktes det att han verkligen trodde på produkten, och det gjorde vi med. Det hade varit lätt att göra någon standardförpackning, men att göra något från grunden och göra det nytt och snyggt lockade oss, berättar Yashar Niknam, cd på Super Tuesday.
Flera koncept togs fram, ett där fokus låg på en medicinsk, ärlig och pålitlig look; ett som skulle vara lokalt och retro; ett annat med en naturlig och mystisk känsla.
– Risken finns att man skalar av alldeles för mycket, det är något vi ofta gör i Sverige. Men ibland kan det leda till att det inte finns något emotionellt kvar i produkten, säger Yashar.

Slutprodukten är en flaska där det emotionella ligger hos flaskans hals som är vackert inslagen i papper med dryckens smak illustrerad i matchande färg. Historien och informationen om drycken syns på flaskans kropp i tydlig och stilren text.
– Jag ville ha med mycket information på flaskan – hellre för mycket än för lite – för att utbilda folk om vad det är för slags dryck. Men samtidigt ville jag inte förlora det emotionella, och det är där den illustrerade etikett-lösningen kommer in, säger Noa.

Etiketten döljer flaskans kork, vilket lätt gör att det ser ut som en glasflaska vid första anblick. Den är dock gjord i plast för att ta hänsyn till hur drycken konsumeras.
– Det är inte tänkt att den ska agera törstsläckare eller att man ska dricka mängder av drycken i ett svep. Det jag säljer är en funktion, en dryck som gör dig lugn och fokuserad. Därför måste vi tänka på att det är något man kan ha med sig i väskan, och något man vill återsluta, säger Noa om valet av plastflaska.

Den naturliga känslan och kvaliteten på drycken var viktigt att signalera även med förpackningsdesignen.
– Vi ville lyfta produkterna och ingredienserna, konsumenterna skulle förstå vad det var i flaskan, säger Yashar. Trygghet och förtroende var två viktiga ledord.
Dessa ledord skulle också gå igen i logotypen, som enligt Yashar behövde vara seriös nog för att ta hand om varumärket. Typsnittet är ett anpassat sådant från 1870-talet, med dubbla linjer.
Det viktigaste i hela designarbetet var att hitta en tydlig karaktär i alla delar – precis som produkten har tydlig karaktär var det viktigt att varumärket är distinktivt och tydligt.

Text: Camilla Buch

 

Brevbilaga 2 Brevbilaga

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop