Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
14015

Magasin 3 Stockholm Konsthall blir Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

magasinIII_sign

Magasin 3 Stockholm Konsthall blir Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art. Efter ett omfattande varumärkesarbete lanseras nu Magasin III:s nya identitet och den första kampanjen, allt i samarbete med Acne Advertising. Nytt namn, ny grafisk profil och ny kampanj.

– Det var dags för ett nytt namn som bättre speglar vår verksamhet, säger David Neuman, museichef på Magasin III sedan 1987. Nu heter vi Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art. Den tidigare 3:an har blivit till III. Tillbaka till den ursprungliga märkningen på det gamla lagerhuset i Stockholms frihamn, i vilket vi funnits sedan starten 1987. Allt eftersom vår samling har vuxit i sitt omfång och betydelse har det blivit tydligare för oss att en väsentlig del av vår verksamhet bör vara att skapa relevanta återblickar i relation till vår historia.

Magasin III har sedan starten 1987 varit en ledande kraft för samtidskonsten i Sverige med ambitiösa presentationer av internationellt etablerade konstnärer. Sedan dess har också den egna samlingen byggts upp med över 800 verk och anses vara en av Europas mest intressanta och respekterade.

Nu var tiden mogen för en förändring och uppdatering av varumärket och kommunikationen. I våras genomfördes en byråupphandling där valet föll på Acne Advertising. Sedan dess har man arbetat med varumärkesplattformen och formulerat en ny kommunikativ strategi.

–  Det var dags för oss att se över vår grafiska identitet och genomföra det här omfattande varumärkesarbetet, säger Lisa Boström, Kommunikationsansvarig på Magasin III. Vi har blivit mer vi. Det känns fantastiskt roligt och vi är också väldigt glada över vår nya hemsida. Samarbetet med Acne har varit mycket givande.

Utmaningen i arbetet har handlat om relationen mellan det absolut samtida och en långsiktigt fungerande profil. Att vara samtida är per definition en spegling av nuet. Acne valde istället att krocka Magasin III:s samtida innehåll med ett klassiskt uttryck. På så sätt låter man också konsten få äga ett samtida uttryck och ta större plats.

Det föll sig naturligt utifrån strategin och namnbytet. Ett väldigt expressivt, samtida uttryck hade tävlat om uppmärksamhet. Det är ju inte Magasin III:s roll, utan man finns ju där som plattform och möjliggörare av konsten. Därför valde vi att skapa ett eget, starkt, men klassiskt uttryck. En profil som kontrasterar snarare än imiterar innehållet, säger Moses Voigt, art director och grafisk formgivare på Acne.

Typografin i logotypen och den grafiska identiteten heter Surveyor som bygger på klassiska serif-typsnitt med anor från tidigt 1800-tal och kartografi. Acne valde det för dess uttrycksfulla karaktär och eftersom det är ritat 2014 både kan anses vara klassiskt men samtidigt i allra högsta grad samtida.

Kampanjen, som rullade ut tidigare denna vecka, bygger på den nya identiteten. Genom att belysa den romerska trean (III) fokuserar man på namnbytet. Köpta medier och gerilla-enheter ligger som grund i kampanjen som också har en förlängning i social medier med #IseeIII.

Ambitionen är att göra Magasin III lite mer närvarande i Stockholm på ett kreativt och roligt sätt, säger Markus Bjurman, kreatör på Acne Advertising.

Vi är enormt glada och stolta över resultatet av vårt samarbete. Extra inspirerande är att vi gått hela vägen från en ny varumärkesplattform och strategi som resulterat i nytt namn, profil och kommunikation. Magasin III har varit en mycket givande och inspirerande partner hela vägen, säger Jesper Ander och VD på Acne Advertising.

Magasin III Museum & Foundation for Contemporary Art är en fristående kulturinstitution vars huvudmannaskap är den privatägda Proventuskoncernen.

ArtClub_3

magasinIII_identity_web

new-identity-high

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera