Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Maktskifte på Gallerian Fashion Award

TEXT Jonas Mattsson
Annons

När sjätte omgången av Gallerian Fashion Award avgjordes belönades såväl Beckmans modestudenter som grafisk design och reklam-treorna. Maria Fridman, Victor Pyk och Anton Östholm är trion som fick 20 000 kronor för sitt marknadsföringskoncept för samarbetet mellan Gallerian, Beckmans designhögskola och en hel drös av Sveriges ledande modemärken.

Deras koncept "Visningar i rusningstrafik" gick helt enkelt ut på att genomföra en rad smygvisningar av kollektionerna före torsdagens press- och branschvisning i Gallerian i Stockholm city.
– Smygvisningarna gjordes på befintliga platser som ändå ser ut som en catwalk, förklarar Anton Östholm.

En tunnelbaneperrong och en entré på Skatteverket är två miljöer som fick tjäna som tillfällig catwalk, och tunnelbaneresenärerna och skatteverksbesökarna fick agera premiärpublik för modekollektionerna.
– Mode har blivit så stort och folkligt. Det är så lätt att sprida via bloggar till exempel. Det har gjort att rösten på gatan har blivit viktigare, säger Maria Fridman som sträcker sig så långt som att säga att det har skett ett maktskifte i modevärlden.

Hon förklarar att de även låtit tunnelbaneresenärerna och skatteverksbesökarna agera kommentatorer i de filmer och den tidning som gjorts i samband med visningarna. Som kontrast till de folkliga kommentarerna och miljöerna har de däremot skapat en relativt klassisk grafisk inramning.
– Vi tog fram en formgivning som är väldigt klassiskt mode. Formen fick stå för mode, säger Victor Pyk.

Det här är sjätte gången som Beckmans designhögskola genomför Gallerian Fashion Award tillsammans med Gallerian och tolv olika modemärken, från Peak Performance till Whyred.

Hur gick det då i modevisningen? Jo, där vann Anders Berggren för sin kollektion Soft Power för H&M.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop