Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13736

Markupinspirerad identitet

TEXT Camilla Buch
Annons

Polyester är en teknikbyrå som skapades av två unga killar på 90-talet, Christian Bach och Johannes Schill, och som sedan dess fokuserat på front end-utveckling. Polyester har nu fått ny identitet signerad grafiska designbyrån Bedow, där konceptet ”Since the dawn of markup” varit mittpunkt. Markup language, eller html, stod som bas för konceptet.

– Front End-utvecklarnas vardag består av html-kod och genom åren så har mängder av teknikbyråer använt just html-kod som kommunikationselement. Vi funderade på om det fortfarande gick att använda kod, som ju har en stark koppling till verksamheten, men att ta det ett steg längre och hitta ett unikt uttryck. Samtidigt skulle vi kommunicera att Polyester har närmare tjugo år på nacken vilket är enormt länge i teknikvärlden. När vi pusslade ihop kod till bokstäver så såg vi att det fick ett närmast runskriftsaktigt utseende och vad kommunicerar historia bättre än runskrift – där fann vi fröet till konceptet “Since the Dawn of Markup”, säger Perniclas Bedow, creative director och grundare av Bedow.

Typografin för konceptet är skapat av de klassiska kodtecknen <, /, och >. Tillsammans bildar de bokstäverna vi bland annat ser i logotypen.

– Html-kod är ju typografi för tekniker så en typografisk lösning kändes naturlig i det här fallet. Att skulptera typografi från befintliga objekt är något som vi ofta återkommer till – det är ett bra sätt att nå den eftertraktade aha-upplevelsen. Som komplement till det runaktiga Polyester Sans använder vi Arial som var ett av de elva typsnitt som ingick i Microsofts “Core fonts for the Web” som kom 1996. En av få gånger som det kändes relevant att använda Arial, fortsätter Perniclas Bedow.

Den röda färgen som Polyester använt i sin identitet tidigare fick stanna kvar i den nya profilen, men Bedow hade andra idéer från början.

– Från början tog vi fram ett färgsystem med de RGB-färger som olika taggar i html-koden har – lila, grönt, blått och rött – men vi kände ganska omgående att de starka RGB-färgerna hade ett för kontemporärt uttryck. De hade varit intressanta nu, men på sikt hade de blivit daterade. Därför valde vi en varmare röd färg och eftersom Polyester alltid har haft rött i sin identitet så det kändes naturligt att ta den vidare.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop