Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Martin Cedergren en månad senare

TEXT Johan Klingstam
Annons

Från Pixeltrixare till Webbguru. Från Sverige till Holland. Vi blev av med en av Sveriges duktigaste webbkreatörer för en månad sedan när Martin Cedergren slutade på Forsman & Bodenfors för att flytta till Amsterdam och AKQA. Hans nya titel är Executive Creative Director.

Har du hunnit bli varm i de nya kläderna?
– En termometer skulle förmodligen visa runt 1 000 grader för det har verkligen varit galet fullt upp sedan den första minuten.

Vad märker du för kulturskillnader rent jobbmässigt?
– Jag har bara varit igång på AKQA (uttalas A-KÅ-KU-A) i tre veckor så lite svårt att svara på denna fråga än … men byrån är väldigt internationellt präglad med sex kontor världen över och med runt 600 medarbetare som jobbar för stora kunder som Nike, Xbox, McDonald’s och Unilever. Så nog dyker det säkert upp saker som skiljer sig framöver.

Vad var det första du fick att ta tag i?
– Ett jobb för Nike. Och att lära mig hur min nya mobiltelefon fungerar.

Du hade sagt tidigare att du inte ville lämna Sverige, men kort därefter gjorde du det ändå: vad var det som fick dig att ändra dig?
– Rent fysiskt har jag lämnat Sverige. Men jag ska försöka bygga upp kontoret i Amsterdam i en sann svensk anda, det vill säga en passionsdriven och demokratisk byrå där alla trivs och tycker om att vara.

När kommer du hem igen? Eller rättare sagt: Vad skulle få dig att komma hem igen?
– Ingen aning. Jag har alltid följt vägen efter vad hjärtat säger så det blir väl ett beslut att ta den dagen saker och ting inte känns så kul längre. Om den kommer.

Vad har du på gång just nu?
– På jobbet är det en bunt pitcher och briefer för en massa kul kunder. Dagarna är som en fylld godispåse skulle man kunna säga där hela innehållet är det där extra mumsiga! Samt leta boende och sånt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop