Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13835

Med lekfullhet och magkänsla

TEXT Sara Wilk
Annons

  • Jessica Walsh. Foto: Viktor Gårdsäter

Den amerikanska art directorn Jessica Walsh är i Stockholm på blixtvisit för att tala på designfestivalen Yay. Vi ses i arrangören och designbyrån Snasks lokaler en regnig fredagseftermiddag. Klockan är bara tre, men det börjar redan mörkna utanför fönstren. Jessica dras med en hemsk förkylning och Stockholm visar sig från en av sina sämsta sidor. Hon reser mycket, berättar hon, men har aldrig riktigt tid att upptäcka städerna hon besöker.

– Jag önskar att jag kunde tillbringa mer tid på varje plats. Men jag kan inte vara borta från studion så länge. Vi har mycket arbete på gång, konstaterar hon.

För några år sedan blev hon partner i Stefan Sagmeisters firma. En legendarisk formgivare som inte minst gjort sig känd för sina skivomslag för bland andra Lou Reed, The Rolling Stones och Aerosmith. På Sagmeister & Walsh, som firman heter idag, jobbar Jessica med allt från branding och reklam – ”men inte för kassa företag” – till böcker, affischer och editorials*.

Under morgondagen ska hon hålla ett föredrag om kreativ lek, berättar hon. Något som alltid har varit närvarande i hennes arbete och som på sätt och vis har lett henne fram till där hon är i dag.

– För mig är det viktigt att vara i en sinnesstämning där jag verkligen leker när jag gör mitt arbete. När jag ser tillbaka är det just de saker som jag har gjort i den sinnesstämningen som människor verkar tycka om allra mest, berättar hon.

  • Varumärkesidentitet för Function Engineering. Sagmeister & Walsh skapade bland annat ett typografiskt system som bygger på företagets specialitet: gångjärn och länkar (creative director: Stefan Sagmeister, art director/designer: Jessica Walsh, designer: Wade Jeffree, animation: Joel Voelker). 

För på sätt och vis var det med hjälp av leken som hon mötte designen för första gången. Allt började nämligen med ett elektroniskt husdjur.

– Jag var elva och hade ett husdjur online. Lite som en Tamagotchi, du var tvungen att logga in och ta hand om det, mata det och leka med det. Det fanns en sektion av spelet där du kunde skapa en hemsida för ditt husdjur. Jag vet inte vad som drev mig, men jag var besatt av att skapa den bästa hemsidan, berättar hon.

Strax därefter, när hon var tolv – eller kanske tretton – gjorde hon en sida med instruktioner i html och css som riktade sig till barn och unga. Så småningom hade den tusentals träffar om dagen och hon började tjäna pengar.

– Jag älskade att göra hemsidor. Jag vet inte varför, jag kände bara en passion för det. Men jag var inte säker på att jag ville lära mig mer om kodning eller om jag skulle gå på en konstskola. Det var magkänslan som fick mig att välja det senare, säger hon.

  • Billboard för Levi’s som syntes i Soho, New York, under sommaren 2010. Kugghjulen gör att typografin kontinuerligt bryts upp och återbyggs (art director: Stefan Sagmeister, designer: Jessica Walsh).

Jessica är bara 27 år, men har redan hunnit med mycket. Därför är det, av utrymmesskäl, enklast att sammanfatta hennes karriär så här långt väldigt kortfattat. Efter konstskolan** tackade hon nej till ett jobb för Apple för att i stället bli praktikant på välrenommerade Pentagram. Men så småningom tog praktikplatsen slut.

Men sedan öppnade sig en möjlighet, som ad på Print Magazine. Under ett och ett halvt år jobbade Jessica Walsh på tidningen, som kämpade mot nedskärningar, och fick göra det mesta, allt från fotograferingar till illustrationer.

– Jag hade väldigt roligt. Men jag kände att jag ville vara mer i en studiomiljö. Och trodde att jag ville vara egen. Vid sidan av Stefans byrå så fanns det ingen annan jag ville arbeta på. Men han anställde inte, han kanske plockade in en person vart åttonde år eller något sådant, berättar hon med
ett skratt.

– Men jag tänkte att han var en person som skulle vara bra att prata med och som kunde ge mig råd. Så jag mejlade honom klockan två på natten. Det var ett långt, passionerat mejl om att jag älskade hans jobb och ville ha hans råd. Jag läste mejlet nästa morgon, kände herregud och tänkte att jag nog framstod som galen. Att han aldrig skulle svara och att jag aldrig skulle få möjlighet att träffa honom.

  • Affischer för School of Visual Arts i New York, vilken alla på byrån har kopplingar till (art director/designer: Stefan Sagmeister, Jessica Walsh, designer: Santiago Carrasquilla, fotograf: Henry Leutwyler, kreativ retusch: Erik Johansson).

Men svarade gjorde han, och det slutade med att Jessica sade upp sig från sin tjänst på Print Magazine för att börja på Sagmeister Inc.

Jessica Walsh har gjort något som få andra designers lyckats med: att få uppmärksamhet även utanför designkretsar***. I en artikel på Aigas hemsida beskrivs hon som en del av den ”expressiva resningens” förkämpar. En våg av formgivare som drivs av egna intressen och övertygelser, inte backar för politiska frågor och skapar form som är emotionellt uttrycksfull, konstaterar skribenten James Walker.

– Jag hade aldrig hört uttrycket tidigare. Men jag tror att Stefan var en av de första formgivare som arbetade på det sättet och verkligen fick erkännande. Men det har alltid varit viktigt för mig också. Och 40 Days of Dating är vad som uppstod ur det, eftersom det dels är ett designprojekt, dels ett personligt och socialt experiment. Det kombinerar mitt liv med mitt arbete.

  • Kampanj för det lyxiga varuhuset Aizone som syntes i bland annat tidningar, magasin och stortavlor i Libanon (creative director: Stefan Sagmeister, art director/designer: Jessica Walsh, fotograf: Henry Hargreaves, kroppsmålare: Anastasia Durasova, kreativ retusch: Erik Johansson, hårstylist: Gregory Alan, producent: Ben Nabors, Group Theory, produktionsdesigner: John Furgason, Andy Eklund).

Projektet 40 Days of Dating är ett samarbete med vännen Timothy Goodman. De var singlar samtidigt, hade helt olika relationsproblem och bestämde sig för att se vad som hände om de dejtade varandra under 40 dagar. De hade klart formulerade regler (de skulle bland annat gå på parterapi en gång i veckan) och en del rigorösa utmaningar (till exempel att hålla hand under åtta timmar). Varje dag tolkades av olika designers och sajten har haft totalt sex miljoner besökare.

– Jag kan inte säga att jag visste att det skulle bli framgångsrikt. Jag var livrädd för att alla skulle hata det. Att det blev så uppmärksammat var överraskande och visar att människor reagerar positivt på den personliga vinkeln och när du är ärlig. Och mänsklig. Jag tycker att mycket design har blivit så modern, med perfekt typografi, vita ytor och perfekt kerning, och jag tror att människor har börjat tröttna och uppskattar ett mer mänskligt element, säger hon.

– Det är nödvändigt att ha sådana projekt där du kan vara kreativ och inte behöver vara rädd för att experimentera. Jag tror att mycket av det jag har lärt mig i mina egna projekt har hamnat i, och hjälpt till med, våra kunduppdrag. Jag har lärt mig mycket när jag bara experimenterat med mitt eget arbete.

  • Identitet och logotyp för Story, en affär i New York som byter tema var sjätte vecka. O:et i ordbilden har delats upp till två parenteser, som rymmer det aktuella temat (creative director: Stefan Sagmeister, art director/designer: Jessica Walsh, designer: Philip Johnson och Xavi Garcia).

Nu ska 40 Days of Dating bli bok, Jessica Walsh jobbar med manuset och planen är att den ska ges ut under början av 2015, samtidigt som Warner Brothers arbetar med en filmatisering.

– Jag brukade vara ganska pessimistisk om designens förmåga att skapa förändring. Du vet det där med att design kan förändra världen, jag tyckte att det var skitsnack. Men 40 Days of Dating ändrade det för mig. Vi hade nästan 500 000 besökare per dag och det fick mig att ändra inställning, säger hon och fortsätter:

– Som designers har vi verktyg att nå ut till en stor publik och kommunicera med den på ett bra sätt. Vi kan påverka människor och deras liv genom det vi gör. Jag skulle vilja göra mer sådana jobb.  

  • Reklamkampanj för varuhuset Aishti, vars välkända låda användes som en central del i marknadsföringen. Den allra första annosen innehöll enbart en bild på just den (creative director: Stefan Sagmeister, art director/designer: Jessica Walsh, fotograf: Henry Hargreaves och Bela Borsodi, retusch: Lutz & Schmidt, kreativ retusch: Erik Johansson, produktion: Ben Nabors, Group Theory, produktionsdesigner: John Furgason, Andy Eklund). 

  • Jessica Walsh. Foto: Viktor Gårdsäter

Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/med-lekfullhet-och-magkansla/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(http://graph.facebook.com/?ids=https://capdesign.se/med-lekfullhet-och-magkansla/): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 403 Forbidden in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5211

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5798
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera