Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Med mönster på tapeten

TEXT Sara Wilk
Annons

Hanna Werning har en ljus och rymlig studio precis vid Vitabergsparken i Stockholm. Runt om i lokalen fungerar ett antal av hennes alster som blickfång. I de stora skyltfönstren hänger några av hennes tapetmönster, på hyllan syns de etiketter som hon gjorde för mikrobryggeriet Södra maltfabrikens flaskor och kaffet vi dricker serveras i koppar som bär hennes mönster.

Hanna Werning har arbetat som frilansande formgivare sedan början av millenniet. Hennes repertoar är bred och inkluderar grafisk form, illustration och utställnings-­design. Men de flesta har nog främst kommit i kontakt med de vardagsföremål som bär hennes signatur, till exempel tapeter, porslin och textilier.

  • Hanna Wernings första tapet-kollektion för Boråstapeter.

 – Det var inte alls det här jag trodde att jag skulle jobba med. Jag trodde att jag skulle jobba med grafisk form på en byrå, mer med typografi och sådär. Nu kan jag nästan se mig mer som illustratör eller mönsterkonstnär. Men jag är bekväm med det. Det är absolut inte så att jag är missnöjd, det har varit många fantastiska projekt, säger hon.

Hon berättar att hon redan som barn tyckte om att rita och måla, men att hon då inte hade någon aning om att det var möjligt att försörja sig som grafisk formgivare. I barndomens Jönköping gick hon i stället kurser i keramik på helgerna, innan hon efter gymnasiet började på estetisk linje på Sörängens folkhögskola.

  • Djurträdgård. Ett av de första mönstren som Hanna Werning ritade och producerade som ­affischtapet.

Den första kontakten med grafisk form kom först när hon praktiserade på SVT som fotoassistent och grafisk assistent. Hon berättar att hon fick göra många olika typer av jobb – och att det på sätt och vis var det som fascinerade henne.

 – Då fattade jag att det var ett yrke och att det var superkul med bild, text, typografi, att kommunicera och att visualisera någon annans idé. Och att man själv kunde ha idéer som gick att genomföra, konstaterar hon.

  • En pysselbok till Riksutställningars utställning om ekonomiska och politiska påverkningar på klimatet.

Efter några svängar på multimediabyråer i Stockholm bestämde hon sig för att läsa grafisk form på Saint Martins i London. Efter utbildningen arbetade hon bland annat som frilans på Winkreative och Imagination samt heltid på Foundation 33. Men hon startade också det egna företaget Spring Street Studio3 vid sidan av. Där jobbade hon med egna projekt, till exempel de färgglada affischtapeterna. 

 – Jag hade en vision om att göra ett mönster för tapet eller textil. Det började som något slags lek, jag hade ingen riktig plan direkt. Men jag märke att när jag gick runt med dem i min portfolio så drogs en del till dem, eller blev nyfikna på något sätt. Det fanns ett korn där som var visuellt intressant, berättar hon.

 – De blev som mitt visitkort in i en ny bransch. Det var självgående, jag behövde inte marknadsföra dem alls. Jag tyckte mest att det var kul och stod hemma i lägenheten och rullade affischer, stoppade i rör och åkte till Designtorget, Svenskt Tenn och Liljevalchs.

  • Privat arvegods i samma kulör som tapeten Klättervippa.

Hon flyttade tillbaka till Stockholm i mitten av 2000-­talet och bestämde sig för att satsa på den egna firman. Allt fler hörde av sig och många projekt fick ringar på vattnet. Sedan dess har det växt kontinuerligt och hon har ­arbetat med kunder som Ikea, Boråstapeter, Rörstrand och modeföretaget House of Dagmar. Jag frågar henne hur det är att jobba med föremål som på sätt och vis blir en del av vardagen.

 – Jag har inte reflekterat så mycket över det. Jag har varit ganska hänsynslös mot min användare och inte haft dem i fokus på något sätt. Om jag skulle göra en offentlig utsmyckning skulle jag tycka att det var spännande att tänka mer på de som besöker platsen. Men det är roligt att göra någonting som inte bara hamnar i tidningshögen, även om det kanske hamnar på återvinningen om fem år.

  • Hanna Werning har stått för inredning, utsmyckning och grafisk profil för Biograf Ugglan i Jönköping.

Jämfört med det mer traditionella grafiska arbetet skiljer sig arbetsprocessen inte så mycket, konstaterar hon. Även om idén kanske inte är lika tydlig försöker hon ändå att jobba med den i centrum. När hon får ett uppdrag börjar hon alltid med att göra research, ibland genom att slå upp nyckelord i en synonymordbok för att sedan gräva sig djupare och djupare.

 – När jag jobbade på Foundation 33 var arbetsmetoden baserad på att formen skapas av idén. Jag är väldigt attraherad av det arbetssättet. Men jag känner ändå att jag gör lika mycket research idag, även om projekten är mer dekorativa och innehåller tydlig ornamentik. Då får man lägga in en idé i det också på något sätt.

  • Etiketter för det svenska mikrobryggeriet Södra maltfabriken.

Många av mönstren är färgstarka och fantasifulla. Men Hanna Werning har också gjort mer strikta alster, bland annat till de duschkabiner hon formgett för Svedbergs.

 – Jag har alltid varit intresserad av vad man tittar på och varför man tittar på någonting. När jag bodde i London, staden som är så myllrande och påträngande, fascinerandes jag av att blicken drogs upp mot himlen när ett flygplan flög förbi. Att något så långt borta kunde stjäla min uppmärksamhet bland allt annat.

 – Nu jobbar jag ganska genomgående med rätt mycket färg som för betraktaren kan vara triggande, men säkert också avvisande. Men uppenbarligen har det funnits ett behov av den här typen av ornamentik. Det tycker jag är intressant.

  • Mönster i frostat glas för Svedbergs duschar. Inspirationen kom från resor till bland annat Portugal, Holland och Japan där Hanna Werning studerat kakel, ornamentik och dekor.

Hanna Wernings råd till dig som vill skapa egna mönster:

  • Titta gärna på de stora mästarna och lär av dem, men försök att skapa något eget.
  • Studera rapporter, det vill säga om upprepningen är fyrkantig, oval, som tegelstenar eller exempelvis har en diamantform.
  • Själv tänker jag inte på mönster som steg ett jag försöker rita en form eller komposition som jag sedan börjar upprepa och fläta samman.
  • Om du jobbar digitalt skriv ut i skala 1:1, sätt upp på väggen och betrakta mönstret från håll. Hitta rytmen och försök att se håligheter i mönsterbilden. Kisa med ögonen eller om du som jag har glasögon: ta av dem. När bilden är suddig är det lättare att se ”felen”.
  • Börja med klipp och klistra-metoden för att få relation till ett mönsters uppbyggnad. Även om det finns flera digitala hjälpmedel använder jag dem inte direkt. Det jag kan använda är step and repat i Illustrator.
  • Köp Lotta Kühlhorns bok Rapport!: en bok om att göra mönster.

  • Kortserien Oponax för det engelska företaget Lagom.

  • Baksidan av omslaget för The Nomads Loaded Deluxe EP.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop