Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
9093

Mer design, mindre konst tack

TEXT Per Torberger
Annons

Den ena sidan är själva formgivningen. Det är ett hantverk som gagnas av konstnärlighet hos designern. Att kunna välja ut, balansera, understryka, skapa dynamik och klarhet kräver mer än ett program, kräver mer än en ”handbok för puckon”.

För att lyckas krävs en känsla, något du skaffar dig genom att umgås med bra förebilder. Dessa hittar du både i din egen nisch och utanför den. Men viktigare än umgänget är förstås övningen: att göra och göra och göra och göra är det sätt på vilket du, precis som alla andra yrkesmän, förfinar din kunskap och känsla.

En förenklad bild är boktryckaren som satte böcker med blytyper. Blytyperna slets snabbt, vissa bokstäver snabbare än andra. Blytyperna blev kortare av slitaget, så när du satte en boksida kom vissa bokstäver att stå upp lite högre än andra – någon tiondels millimeter här och var.

Inte mycket, men tillräckligt för att boksidans svärta skulle växla. Och det var ett tecken på dålig kvalitet.

Lösningen var silkespapper. Boktryckaren fick helt enkelt bygga en bädd för tryckarken, ojämnt tjock som en topografisk karta över fjällvärlden. När sedan typerna trycktes emot, kompenserades deras olika höjd av bädden under arket. På så sätt kunde boksidan få en jämn svärta. Det säger sig själv att övning och erfarenhet var viktiga för att få ett bra resultat.

Jag är helt övertygad om att du, precis som boktryckaren, blir bättre på ditt jobb varje dag. Åtminstone om du vill bli det.

Det tror jag att de flesta formgivare vill. Formgivningen är trots allt den omhuldade sidan av design.

Den andra delen handlar om syftet med design. Att öka försäljningen av en vara, tjänst eller varumärke. Jo, så är det: design är ett verktyg för att öka försäljningen.

Det är sällan jag hört några vassa anföranden om affärssidan av design. Många gånger har jag fått det förklarat för mig att design är ett affärsverktyg, men några djupare analyser av hur och varför har det varit mer sparsmakat med.

Affärssidan av design handlar förstås om varför du ska göra något, inte om vad du ska göra. Varför ska vi skaffa en grafisk identitet? Hur ska den fungera? Vad ska den göra för vårt varumärke?
Självklara frågor för uppdragsgivaren – men hur är det för dig?

Att försöka basera sin design mer på research än på känsla är naturligtvis både jobbigt och krävande. Tid tar det också. Och det är förbaskat svårt att omvandla det inlästa till en fungerande designlösning som man själv tror på.

Men ändå. Det måste vara så mycket mer intressant att blanda in mer rationalitet i sitt arbete och försöka belägga sin lösning med argument som håller, än att bara göra något som man själv och kunden gillar.

För det är ju då man sysslar med design. Det är då man kan förändra världen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera