Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
9093

Mer design, mindre konst tack

TEXT Per Torberger
Annons

Den ena sidan är själva formgivningen. Det är ett hantverk som gagnas av konstnärlighet hos designern. Att kunna välja ut, balansera, understryka, skapa dynamik och klarhet kräver mer än ett program, kräver mer än en ”handbok för puckon”.

För att lyckas krävs en känsla, något du skaffar dig genom att umgås med bra förebilder. Dessa hittar du både i din egen nisch och utanför den. Men viktigare än umgänget är förstås övningen: att göra och göra och göra och göra är det sätt på vilket du, precis som alla andra yrkesmän, förfinar din kunskap och känsla.

En förenklad bild är boktryckaren som satte böcker med blytyper. Blytyperna slets snabbt, vissa bokstäver snabbare än andra. Blytyperna blev kortare av slitaget, så när du satte en boksida kom vissa bokstäver att stå upp lite högre än andra – någon tiondels millimeter här och var.

Inte mycket, men tillräckligt för att boksidans svärta skulle växla. Och det var ett tecken på dålig kvalitet.

Lösningen var silkespapper. Boktryckaren fick helt enkelt bygga en bädd för tryckarken, ojämnt tjock som en topografisk karta över fjällvärlden. När sedan typerna trycktes emot, kompenserades deras olika höjd av bädden under arket. På så sätt kunde boksidan få en jämn svärta. Det säger sig själv att övning och erfarenhet var viktiga för att få ett bra resultat.

Jag är helt övertygad om att du, precis som boktryckaren, blir bättre på ditt jobb varje dag. Åtminstone om du vill bli det.

Det tror jag att de flesta formgivare vill. Formgivningen är trots allt den omhuldade sidan av design.

Den andra delen handlar om syftet med design. Att öka försäljningen av en vara, tjänst eller varumärke. Jo, så är det: design är ett verktyg för att öka försäljningen.

Det är sällan jag hört några vassa anföranden om affärssidan av design. Många gånger har jag fått det förklarat för mig att design är ett affärsverktyg, men några djupare analyser av hur och varför har det varit mer sparsmakat med.

Affärssidan av design handlar förstås om varför du ska göra något, inte om vad du ska göra. Varför ska vi skaffa en grafisk identitet? Hur ska den fungera? Vad ska den göra för vårt varumärke?
Självklara frågor för uppdragsgivaren – men hur är det för dig?

Att försöka basera sin design mer på research än på känsla är naturligtvis både jobbigt och krävande. Tid tar det också. Och det är förbaskat svårt att omvandla det inlästa till en fungerande designlösning som man själv tror på.

Men ändå. Det måste vara så mycket mer intressant att blanda in mer rationalitet i sitt arbete och försöka belägga sin lösning med argument som håller, än att bara göra något som man själv och kunden gillar.

För det är ju då man sysslar med design. Det är då man kan förändra världen.

Annons
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop