Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Mer realism och intuitivitet i framtidens Photoshop

TEXT Johan Wallén
Annons

Kan du berätta lite om nyheterna i nästa Photoshop? Vi har till exempel sett flera nya innehållsmedveta (content aware) verktyg, vad händer där?
– Ja, till exempel har vi visat ”content aware fill” (innehållsmedveten fyllnad) som kan förutse vad som finns bakom ett objekt så att om du till exempel målar med ”healing brush” på ett objekt i en bild kan programmet ersätta objektet med bakgrunden även om bakgrunden är ojämn eller har många komponenter.


Före och efter innehållsmedveten fyllnad.

– En annan grej är mer avancerade 3d-penslar. Idag är verktygen för att måla i Photoshop ganska rudimentära. Men i CS5 kommer vi att få se mer naturliga penslar där du kan bestämma längd, vinkel och tjocklek på penselstråna och med hjälp av Wacoms ritbräda Intous 4 vinkla penseln när du vinklar pennan, och vrida penseln när du vrider pennan.
 

– Systemet för att blanda färger kommer också att vara mer naturtroget. Photoshop idag är duktigt på att putta runt pixlar, men i CS5 kommer du verkligen att kunna få en riktig känsla av exempelvis olje- och pastellfärg.

Om vi blickar lite längre än CS5; var är Photoshop om fem år?
– Det finns några saker som vi kommer att bygga på. En av dem är 3d; redan idag kan du jobba med 3d-objekt i Photoshop, men vi kommer att få se utveckling på det området längre fram.

– En annan sak är computational photography; hur vi använder 3d-bilder i Photoshop. Redan idag finns kameror med två objektiv som ger en slags pseudo-3d-bild. Men det finns forskning där man experimenterat med 15-20 linser samtidigt på en enda sensor som tar 15-20 bilder på en gång. Då kan du till exempel ta bilder som har ett valfritt skärpedjup. Den här nya tekniken kommer att ge ett helt nytt kreativt djup för fotografen.

Hur ser utvecklingen ut för er Photoshop-variant på nätet?
– Vi har ett antal olika tjänster på nätet för fotografer, men just Photoshop är än så länge funktionsmässigt under vår enklaste Photoshop-produkt Elements. Däremot har vi nyligen lanserat en annan Photoshop-produkt vi tror mycket på och det är Photoshop till Iphone. Den typen av enheter har bättre och bättre kameror och fler människor använder dem för att fota med. Vi kommer också att släppa Photoshop till fler mobila plattformar som till exempel Android.

När kommer Photoshop för Iphone till den svenska Appstore?
– Det vet jag inte än. Det är en kombination av tekniska och rättighetsmässiga frågor som måste lösas för att det ska bli en så bra produkt som möjligt.

Kommer Photoshop på nätet inom överskådlig tid kunna matcha Photoshop på datorn?
– Vår nuvarande plan är inte att den ska göra det. Filter, stora bildfiler och annat kräver mycket datorkraft och i alla fall i det korta perspektivet är det inte meningen att de ska matcha.

Kommer det att bli mer konvergens mellan CS-programmen i framtiden? Photoshop kan ju redan idag hantera video och animationer till exempel.
– Ja, avsikten är definitivt att de ska integreras tightare. Ett bra exempel är Flash som när vi köpte det fick en viss integration till Dreamweaver. Idag kan du till och med importera Flash-filer i Photoshop och Premiere. Vi kommer även att se ökad konvergens när det gäller ikoner och gränssnitt så att det ska bli lättare att växla mellan program, och även funktioner kommer att konvergera. ”Puppet tool” som först fanns i Flash finns nu i After Effects till exempel, och vår avancerade texteditor som först bara fanns i Indesign finns nu även i till exempel Flash.

Slutligen skulle jag vilja ställa lite av en filosofisk fråga…
– Uh-oh…

…tror du att Photoshop nånsin blir ”klart”?
– Nej. Det är som att säga att du skulle kunna köpa en bil där ingenting går att uppgradera för att du ska vilja köpa en ny.  Tekniken kommer alltid att utvecklas och när vi får mer hästkrafter att jobba med kommer vi att utnyttja det. Men samtidigt får man komma ihåg att man inte ska slänga på alla funktioner man hittar bara för att man kan. Vi hade till exempel kunnat implementera funktionaliteten i Lightroom i Photoshop istället, men då skulle Photoshop kanske blivit för tungrott. Det kommer säkert alltid finnas komplementprogram och -teknik som inte nödvändigtvis måste vara i huvudprogrammet bara för att det går rent tekniskt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop