Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
13670

Min vardag – formgivaren

TEXT Sara Wilk
Annons

10.00. Studion.

Klockan börjar närma sig tio när jag kommer till fotografen Karolina Henkes studio. För några dagar sedan fotade hon och Pompe Hedengren balettdansöser och operasångare till det kommande numret av Kungliga Operans magasin. Det tog ungefär tolv timmar och till sin hjälp hade de kostymörer, sminkörer och assistenter.

Några minuter senare kommer Pompe in genom dörren med ett gäng utskrifter under armen. Han avböjer artigt kaffe, men säger inte nej till den erbjudna kanelbullen. Det är dags att gå igenom alla bilder för att välja ut både omslag och de som ska utgöra fotojobbet i början av tidningen.

– Ni har gjort ett fantastiskt jobb med omslaget, konstaterar han medan alstren läggs upp på den långa bänken vid fönstret.

Hela idén bygger på att karaktärer från föreställningarna intar Operan för en enda lång fest under en gränslös natt. Det är fantasifulla bilder med makalösa kostymer, djur och guldiga miljöer. På omslaget hänger en ballerina i Operans gigantiska kristallkrona.

Fyrtio minuter senare ringer telefonen. Det är projektledaren på Operan som meddelar att de behöver bilderna till annonserna i tunnelbanan på tisdag. Idag är det torsdag. Plötsligt blir det ännu mer brådis.

12:30. Lunchrestaurangen.

Det tar lite mer än två timmar att göra en första gallring bland bilderna. Men sedan är det hög tid för lunch innan nästa möte börjar. Vi går till en livlig grekisk restaurang som serverar både ricottafylld kycklingfilé och pocherad kummel. Pompe väljer det senare.

– Det blir mer och mer möten. För fem år sedan satt jag mest och gjorde sidor hela tiden. Jag älskar att göra sidor. Det är då jag känner att jag verkligen har gjort något under dagen. Jag och en kompis räknade ut att vi har gjort ungefär 10 000 sidor var i våra liv, säger han när vi slagit oss ned.

  • Under dagen arbetar Pompe Hedengren med flera, väldigt olika projekt. Från Kungliga Operans tidning till Rädda Barnens tidning Barn. Här syns bilder på några av dem tillsammans med hans egna skisser. 

Saknar du det?

– Ja, jag har fortfarande problem med det. Ibland undrar jag vad jag har gjort under dagen. Ekonomin, skrivit offerter, gjort några pdf:er och varit på två möten. Helt värdelöst. Jag fattar ju att när man är chef så måste man göra det. Men jag kan inte riktigt känna att jag har gjort något.

Under sin karriär har Pompe främst arbetat med tidningar, magasin och böcker. På kundlistan står bland annat Tidningen Vi, Dagens Nyheter, Form och Kulturhuset Stadsteatern. Men det var inget medvetet val, konstaterar han. Det var snarare något som bara hände.

– Sedan tycker jag om alla de här olika delarna. Jag älskar typografi, jag älskar fotografi och jag älskar att berätta historier med form. Det är jätteroligt att gå ifrån det här Operamötet som är otroligt fantasifullt och helcrazy. Nu ska vi diskutera sexuellt våld. Man lär sig nytt hela tiden.

13:30. Kontoret

Så småningom rör vi oss tillbaka mot Stockholm Graphics kontor vid Nytorget i Stockholm. Här sitter kollegan Johan Björnsrud och frilägger en film på en ballerina från Operan som så småningom ska visas på Stureplan i Stockholm. Det är dags för ytterligare ett bildmöte. Tyvärr är konferensrummet bokat, så det dukas upp kaffekoppar och vattenglas på bordet i köket.

Denna gång handlar det om bilder till Rädda Barnens tidning Barn, vars kommande nummer har temat sexuellt våld. Ett som är långt ifrån enkelt att illustrera.

I utsatt tid kommer tidningens chefredaktör Sophie Arnö. Efter lite småprat går de effektivt igenom alla sidor och artiklar i tidningen. Det diskuteras olika bildlösningar och möjliga fotografer. En intervju med en terapeut och en pedofil är det som orsakar mest huvudbry. Hur ska det bildsättas? Hur ska rubriken se ut? Ska terapeuten vara med på bild?

– Det var ett jättebra snack och jag tycker att det har varit två bra möten idag. Det är så skönt att ha möten när alla lyssnar. Jag hatar möten där folk inte gör det eller saknar förtroende, konstaterar han efteråt.

Resten av dagen tillbringar Pompe framför datorn där han arbetar med en redesign av Österåkers kommuns tidning som ska presenteras redan nästa vecka.

Fram emot halv sex lämnar han kontoret för att handla, laga middag till familjen och göra sig redo inför Svenska -designprisets prisutdelning på Moderna museet. Stockholm Graphics är en av de nominerade i kategorin Information Print med just Operans magasin. Om de vinner blir det Pompes 39:e utmärkelse i ordningen.

Mycket senare.

Runt midnatt samma kväll kommer ett sms.

”Tjoho!
Vi vann Svenska designpriset ikväll!
Ha det fint!
/Pompe” 

 

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop