Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12615

Möblera enklare med Ikeas app

TEXT Anna Henriksson
Annons

Kommunikationsbyrån Ottoboni bygger sin värld med hjälp av strategiskt tänkande, design och teknik och helst i kombination. När frågan kom att delta i vinjetten Önskeuppdraget i CAP&Design valde de att utveckla den interaktiva kommunikationen i katalogen för möbelföretaget Ikea. Den kändes platt och de var besvikna på att merparten inte tillförde någon specifik kundnytta.

– Filmklippen som kunden möter efter att ha filmat av katalogsidan med sin smarta mobiltelefon liknar mest reklamfilmer och ger inte något mer. Det krävs ett engagemang av kunden för att ta del av det digitala innehållet och då borde man belönas med något mer, säger Martin Skybrand, art director på Ottoboni i Stockholm.

  • Ikeakatalogen erbjuder interaktivitet idag. Här kan man med sin smarta mobiltelefon filma av en sida. En play-knapp dyker upp och en film kan aktiveras. Till vinjetten Önskeuppdraget ville byrån Ottoboni utveckla funktionen och dess teknologi augmented reality. De såg en möjlighet att föra in en tydlig kundnytta och praktisk hjälp inför ett köp. Foto: Ottoboni

Så gott som alla har en relation till Ikea och om den relationen gick att göra ännu bättre med hjälp av ny teknik så var det värt att testa ansåg de. Tillsammans med art director Johan Elford satte Martin sig ned för ett uppstartsmöte. De bestämde sig snabbt för att ta tekniken ”augmented reality” som Ikea redan använt och göra något bättre av den. Den har funnits i några år men har mest använts i pr- och reklamkampanjer och inte använts som en praktisk och värdeskapande teknik. Med hjälp av någon av de nyare versionerna av en smart mobiltelefon eller surfplatta skulle en kund nu kunna ”möblera sitt hem”. Precis som med en qr-kod behövs en applikation som kan läsa av en bild och utföra en inprogrammerad uppgift. Här skulle igenkänningsbilden som programmet känner igen placeras på önskad plats på golvet och plötsligt så möbleras ditt vardagsrum med utvalda möbler.

– Tekniken lägger ett lager på verkligheten. Du håller upp din telefon ­eller surfplatta mot igenkänningsbilden och applikationen simulerar då den befintliga miljön och gör en datarendering av den utvalda möbeln i rummet, säger Johan.

  • På Ottobonis kontor arrangerades ett rum för att illustrera tekniken och datarend­eringen. Martin lägger ut igenkänningsbilderna ­­på golvet, det är de som applikationen ­känner igen och utifråndem utför appen den inprogrammerade visualiseringen av utvalda möbler. Foto: Ottoboni

Under uppstartsmötet utvecklades idén och vad som skulle behövas för att illustrera teknikens fördelar. Viktigt var att föra fram kundnyttan och skapa en applikation som är enkel och inbjudande. Om en Ikeakund förstår att det går att möblera sin bostad redan före ett köp så minskar risken för returer och tid går att spara.

Martin och Johan hade sin målbild klar och de började skissa. I Illustrator skapade Martin först affischerna, som även fungerar som igenkänningsbilder. Varje affisch har en stor gul bokstav som ligger på en enfärgad bakgrund i grönt, blått, orange eller lila och tillsammans formar de varumärkesnamnet Ikea. Färgerna är tagna från katalogens olika färgindelningar per sortiment och tanken är att de ska levereras tillsammans med den.

  • ”Mötet mellan den analoga och digitala världen är det unika med tekniken." Foto: Jimmy Eriksson

– Affischerna ska kännas hemtrevliga och om man vill så kan man rama in en och sätta upp på väggen efter att man möblerat klart och köpt in det man vill ha, säger Martin.

Johan tog i sin tur tag i gränssnittet för själva applikationen i Photoshop. Han valde att gå tillbaka till Ikeas gamla typsnitt Futura i stället för det nuvarande Verdana, då bytet av typsnittet är lite av en käpphäst i designkretsar. Futura är dessutom väldigt tydlig och läsvänlig i olika vikter. Här möter kunden hela sortimentet och kan välja färger och se priser, precis som i nuvarande applikation.

  • 3d-skiss där möblerna är på plats i rummet ovanför placeringen av markörerna. Den bild som applikationen genererar efter att kunden gjort sina val och hållit sin surfplatta eller smarta mobiltelefon mot bilderna på golvet. Foto: Ottoboni

Mycket av designen känner man igen men det nya är att man kan välja knappen Placera ut i rummet. Ett enkelt tryck på knappen Lägg till i min shoppinglista gör det sedan lätt att hålla reda på vilken vara man har valt och föredragit framför någon annan. Ikeas paroll ”Inred som du vill leva” passar väl in och för tankarna till teknikens möjligheter att inreda hemmet precis så som man drömmer om. Även om det till och börja med enbart sker digitalt.

– Ikea möblerar många hem. Därför vore det roligt om de kunde hjälpa kunden att få fram den bästa inredningslösningen för just deras bostad. Tänk dig att få titta in i ditt framtida kök på plats i din bostad, byt ut skåpdörrarna med ett knapptryck och välj rätt storlek på matbordslampan direkt, säger Johan entusiastiskt.

  • Med den nya applikationen kan kunden på ett enkelt sätt möblera sin bostad. Lägg ut en eller flera igenkänningsbilder på golvet, håll den smarta mobiltelefonen eller surfplattan mot dem och välj önskad möbel vid plusknappen och tryck sedan på Placera ut i rummet. Applikationen visualiserar möbeln ”i rummet” där igenkänningsbilden är utlagd. Typsnittet Futura har hittat sin väg tillbaka till gränssnittet. De valde det eftersom typsnittet är tydligt och läsvänligt i olika vikter. Målet var en enkelt och användarvänlig applikation som underlättar vid köp. Parollen Inred som du vill leva passar väl in. Foto: Ottoboni

För 3d-skissen köpte Martin in stolen Reidar från en digital databas som tillhandahåller färdiga 3d-modeller av allt från bilar till arkitektur och möbler. De skissade först med soffan Klippan men att det i stället blev en stol berodde på att det är en vanlig produkt och i lagom format. Den fanns även i flera färger då de ville visa upp att det skulle gå att byta ut och skifta färg i applikationen. Bilden skapade Martin i programmet 3D Studio Max. Till den hade de även fotograferat en rumsmiljö för att visa hur applikationen visualiserar stolen i rummet.

  • Igenkänningsbilderna är tänkta att levereras tillsammans med katalogen. De har en stor gul bokstav som tillsammans bildar namnet Ikea. Bakgrundsfärgerna kommer från sortimentens färgindelningar. Foto: Ottoboni

– En dag rensade vi undan ett hörn av kontoret, vi behövde en bra miljöbild för att illustrera tekniken och datarenderingen. En av svårigheterna i visualiseringen av projektet var just att gifta ihop 3d-modellerna med ett fotografi. De flesta möbeldesignföretag har möbelskisser i 3d och det är en resurs som skulle underlätta när applikationen byggs, säger Martin.

  • Interface. Foto: Ottoboni

Målet var att göra ett interaktivt verktyg som skulle kunna integreras i katalogen och på webbshopen. Idag kan man se exempel på augmented reality som vid första intrycket ger en wow-upplevelse och gränsar till underhållning. Martin och Johan ser dock teknikens praktiska betydelse och vill använda den för att minska stressen hos kunderna när de står i valet och kvalet att välja rätt soffa eller matbord.

– Vi vill sänka tröskeln vid ett köp och anser att denna tjänst skulle haka på redan befintliga tankar hos Ikea. De jobbar ju sedan länge med uppbyggda hemmiljöer i butikerna och är därför måna om att ha en tydlig kommunikation som hjälper till inför köp, säger Johan.

  • Interface på Ipad. Foto: Ottoboni

Knappt en veckas arbetstid har Martin och Johan jobbat med konceptet och dess visualisering. Ett ovanligt uppdrag men ett som varit lustfyllt.

– Det har varit roligt att jobba helt fritt. Även om det kan vara svårt ibland att jobba helt utan gränser så tycker jag att vi har lyckats nå fram till den målbild som vi hade. Mötet mellan den analoga och digitala världen är det unika med tekniken, avslutar Johan.

  • De valde att jobba med en stol för att den var i lagom storlek och fanns i flera färger. 3d-skissen på stolen Reidar köpte de in ­men renderingen till de olika färgerna gjorde dem själva. Foto: Ottoboni


Kommentar från Sara Carlsson, pressansvarig på Ikea Sverige.

– Vi tycker att det är inspirerande och intressant att människor lägger märke till det vi gör och engagerar sig och till och med kommer med förbättringsförslag. Vi är alltid intresserade av att lära oss nya saker.
 
– Vi tittar själva på augmented reality och utveckling av det ligger i vår plan. Tekniken har fantastiska möjligheter och kan verkligen ge en positiv kundnytta. Det är därför vi själva också satsar på det och det är roligt att se att andra tror på det också.
 
– När det gäller våra kärnvärden inom kommunikationen så är det är det viktigt för oss att inte dela upp vårt word-mark Ikea och vi använder inte heller den typen av färgställningar tillsammans med det. Vi är väldigt måna om att behålla de särskilda kännetecken som utgör kärnan i word-market.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]