Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”Möjlighet att skapa en ny medieprodukt”

TEXT Sara Wilk
Annons

Efter vågor av rykten kom den – Apples nya tabletdator Ipad. De funktioner som demonstrerades på scenen förra veckan visade att Ipaden har potential att erbjuda en ny plattform för magasin och tidningar.

Och tidningarna är snabba med att hänga på. Under Keynoten presenterade The New York Times en applikation som de snickrat ihop på bara några veckor. Den nya skapelsen har stora likheter med tidningens befintliga hemsida, men kan kanske ändå beskrivas som ett försök på en ny form av elektronisk tidning.

Joakim Jardenberg, vd på Mindpark, är däremot inte imponerad.

– Applikationen som The New York Times visade upp är ingenting speciellt. Den innehåller inget som man inte kan göra på webben. Ipad kan vara ett avancerat och snyggt fönster, men webbläsaren är fortfarande en briljant miljö att jobba i, säger han.

Bonnier Research & Development arbetar mycket med framtidens medielösningar. De har redan visat upp en prototyp över hur de digitala tidskrifterna kan komma att se ut om några år.

– Dagens digitala magasin är inte bra. De ser ofta ut som en blädderbar PDF, konstaterar Björn Jeffery, ansvarig för framtidsmedier.

– Här kan man istället balansera aktiv och passiv läsning sida vid sida. Det finns också möjlighet att skapa en ny medieprodukt som liknar ett magasin i större utsträckning, fortsätter han.

Aftonbladet har satsat mycket på nya lösningar. Peter Frey, it-chef på Aftonbladet it-utveckling, ser också nya möjligheter med tekniken.

– På aftonbladet.se har vi försökt att behålla så mycket som möjligt av nyhetstidningens utseende, men vi måste ju naturligtvis anpassa den för webben. Men med Ipaden så finns det ett större utrymme att anpassa designen och få in multimediala enheter. Det innebär fantastiska möjligheter, säger han.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop