Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Illustration
13183

Möt den ikoniska ikonskaparen

TEXT Camilla Buch

Susan Kare, kvinnan som skapade några av de mest klassiska ikonerna till Apples Macintosh, var på Sverigebesök förra veckan.

Annons
Susan Kare efter hennes presentation på MacForum i Göteborg.
Susan Kare efter hennes presentation på MacForum i Göteborg.

Det var ADA, Association for Design and Advertising, tillsammans med Happy F&B och MacForum som bjöd över ikonskaparen för att hålla en presentation på MacForum i Göteborg. Innan presentationen fick vi chansen att prata med Susan om hennes arbete med Apples ikoner.

Vad är det som gör dig så intresserad av att skapa ikoner?

– Jag tycker om att skapa all sorts grafik, men jag dras till att lösa problem i ett begränsat format. Det är som att arbeta med mosaikplattor, som ett hantverk, och jag rycker om att kommunicera genom metaforer. När jag började på Apple förstod jag att Macintosh var en ny sorts dator som riktade sig mot en icke-teknisk publik, så jag fokuserade på att skapa symboler som skulle vara intuitiva och vänliga, berättar Susan.

Under dagen i Göteborg målade Susan en av sina ikoner på en husvägg på Magasingatan.

Klockikonen pryder nu en husvägg på Magasingatan.
Klockikonen pryder nu en husvägg på Magasingatan.

– Jag tycker om att måla ikoner på passande platser. Detta blir klock-ikonen, jag tror det kommer att bli bra. Det blir lite som ett klocktorn! skrattar Susan. Det är klock-ikonen och Happy Macintosh-ikonen som är mina favoriter av dem jag gjorde för Apple.

För oss svenskar finns det såklart en ikon som särskiljer sig när det kommer till Susans skapelser. ”Kringlan”, kommandotangenten, som är misstänkt likt vår egen vägskylt för sevärdheter. Och alldeles riktigt är det från denna Susan fick inspirationen.

– Från början användes Apples logga till den funktionen, men Steve Jobs tyckte att det var ”för många äpplen” i användargränssnittet. Så jag försökte ersätta det med en symbol som betydde ”kommando” eller ”feature/kännetecken” och hittade den bilden i en bok med internationella symboler. Det var inte förrän ett par år sedan jag fick veta att det var en stiliserad version av ett slott sett från ovan, som Borgholms slott, förklarar Susan.

Apples kommandotangent ur Susan Kares bok "Icons".
Apples kommandotangent ur Susan Kares bok ”Icons”.

Vad tycker du om iOS 7 och ikoner i dagsläget?

– Det beror så klart på kontexten, men jag älskar ikoner som är enkla och som använder metaforer på meningsfulla och minnesvärda sätt. Med högre upplösning och fler färgval (än 1984) finns ett bredare utbud av stilistiska val, men bra ikoner måste vara väl utformade och genomtänkta. På det stora hela gillar jag trenden mot enkelhet i ikoner. Min favorit bland dagens iOS-ikoner är Finder-ikonen som har en Picasso-lik profil.

När Susan rekryterades till Apple 1982 var det genom vännen Andy Hertzfeld som var en av utvecklarna till den första Macintoshdatorn och i modern tid huvuddesigner för cirkel-gränssnittet i Google+. Hennes uppdrag var att göra Macintoshlooken bättre och enklare att använda genom grafiska inslag.

– Jag gjorde ikoner, knappar, grafik till menyraden och typsnitt samt en kontrollpanel för inställningar. Jag gjorde också ikoner och grafik till Bill Atkinrons MacPaint-program. Då trodde jag inte att de skulle bli så stora som de blev, jag försökte bara tänka på designproblemen framför mig och skapa de grafiska lösningar som krävdes.

Susan under hennes presentation.
Susan under hennes presentation.

När jag träffar Susan i Göteborg och under hennes presentation på MacForum pratar hon väldigt varmt om hennes tid på Apple, och inte minst om Steve Jobs.

– Jag var lyckligt lottad nog att få arbeta med Steve Jobs och jag tyckte verkligen om det! Han var påstridig, men pushade mig alltid till att göra det bästa jag kunde och påminde oss alltid om att vi skulle se tillbaka på den här tiden som exceptionell. Han brydde sig mycket om detaljer och var intresserad av vad jag gjorde, vilket var kul. Han tittade ofta förbi Macintoshområdet hos Apple i slutet på dagen och på helgerna för att han brydde sig så mycket om projektet.

Susan var en av de första anställda på Next, datorföretaget som grundades av Steve Jobs efter att han sade upp sig hos Apple 1985. Next köptes sedan upp av Apple 1996 och Steve Jobs blev konsult och senare VD för företaget.

– Jag var den tionde anställda på Next och jag tyckte det var kul att vara del av ett nyetablerat företag. Min absoluta höjdpunkt var att jag kunde anställa min designhjälte Paul Rand för att göra logotypen, för jag lärde mig så mycket genom att arbeta med honom – om färg- och typsnittsval till presentation.

"Happy Macintosh" inspirerades av den gula smiley-figuren.
”Happy Macintosh” inspirerades av den gula smiley-figuren.
Den välkända bomben, som man inte trodde skulle synas så ofta, och en av Susans favoriter, klockikonen.
Den välkända bomben, som man inte trodde skulle synas så ofta, och en av Susans favoriter, klockikonen.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop