Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Möt Londonbyrån Studio 8 Design

TEXT Johan Klingstam
Annons


Sedan artikeln skrevs och publicerades i CAP&Design 6 2011 har Studio 8 beslutat att lägga ner, men då deras arbete och tankar kring det är väldigt intressanta publicerar vi artkeln här ändå.

Studio 8 Designs kontor är inte lätt att hitta. Ingången som saknar gatnummer är gömd bakom en garagedörr i bostadsområdet i Farringdon i London. Väl inne är det vitmålat och stilrent, precis som man förväntar sig att det ska vara på en trendig och framgångsrik designbyrå. På hyllorna trängs trycksaker som alla pockar på uppmärksamheten.

Studio 8 Designs Magma sketchbook for designers & art directors är en inbjudande röd skissbok med knallgult gummiband, som innehåller typografiska linjaler, tabeller av pappersformat och viknings- och bindningsdiagram. Bredvid står en kub av färgglada post-it-lappar och en kalender som de gjort för det italienska pappersföretaget Fedrigoni. Den har perforerade nummer som viks upp för att visa dagens datum.


  • Skissböcker åt bokaffären Magma och Laurence King Publishing, 2001.

Studio 8 är en självständig designbyråstudio som jobbar med en rad olika format, bland annat redaktionell design, utställningar, skyltning, webb och grafisk identitet. De arbetar med både små och stora kunder från hela världen, och har vunnit ett antal designpris, exempelvis Type directors club, D&AD och International society of typographic designers.

CAP&Design träffar Studio 8 Designs grundare, Matt Willey och Zoë Bather, på takterassen utanför kontoret. Det är en sällsynt solig dag i London.

Hur kom ni fram till namnet Studio 8 Design?

– Namnet kom till av misstag, säger Matt Willey. Innan vi startade företaget jobbade vi tillsammans i olika frilansprojekt och delade kontor. Kontoret låg innanför en dörr som det stod nummer åtta på. All vår post var adresserad till Matt och Zoë i studio åtta. Namnet fick duga eftersom vi inte kunde komma på något bättre.

Ni startade byrån år 2005, vilken är den största förändringen inom formgivningsindustrin under de år ni har varit verksamma?

– Inget speciellt, svarar Matt Willey. Många små byråer har  svårt med ekonomin och så, men om man tänker stil och produktion tycker jag att det är ganska oförändrat.

– Nuförtiden är det färre byråer som har en distinkt signaturstil, jämfört med för fem eller sex år sedan, säger Zoë Bather. Många har en variation av olika stilar och jag kan inte längre se skillnad på vem som har gjort vad.

Ett av era senaste projekt är rubriktypsnittet till tidningen Wired. Det är kondenserade, tredimensionella och halvfeta versaler som används med stora bokstavsmellanrum i pappersversionen och på Ipad-appen. Hur tänkte ni här?

– Vi ville skapa ett typsnitt som man på olika sätt kan applicera färg på, säger Zoë Bather. De tre elementen, bokstävernas skuggor, sidor och ytor, kan färgläggas i olika skalor för att passa layouten. Tyvärr finns det ännu ingen funktion i Fontlab som tillåter att man har flera färger så typsnittet är gjort som Illustrator-filer som monteras ihop manuellt direkt i Indesign.

  • Typsnittet Wired magazine, 2011. Det här är ett rubriktypsnitt som Studio 8 Design har tagit fram för Wired. Bokstäverna är kondenserade, tredimensionella och halvfeta versaler som tidningen använder med stora bokstavsmellanrum. Typsnittet används i både papperstidningen och Ipad-versionen. Bokstävernas skuggor, sidor och ytor kan färgläggas i olika skalor så att de passar layouten.


Extremt kondenserad tredimensionell typografi har väl nästan blivit ert signum?

– Det är lustigt när folk säger att vi har en viss stil, för jag tycker inte att vi har det, säger Zoë Bather. Ja, vi har kanske gjort några böcker och tidningar där vi har använt oss av kondenserade typsnitt, men vi har gjort massor av projekt som inte alls ser ut så. Det är inte så att vi bara sitter och håller på med stora »letterpress«-bokstäver och stämplar.

– Vissa projekt får mer uppmärksamhet än andra, tillägger Matt Willey. Jag tar avstånd från idén att vi har en husstil som vi applicerar på alla jobb. Det skulle bara irritera mig. Folk har sina favorittypsnitt och de tenderar att använda dem, men om det inte är rätt för jobbet så väljer man helt enkelt något annat.

Hur skulle ni beskriva atmosfären på ert kontor?

– Eftersom vi är en liten byrå har vi perioder med jättemycket jobb och perioder med mindre att göra. Jag tycker att atmosfären är bra, men vi borde kanske fråga de andra som sitter här, skämtar Matt Willey.

– Avslappnat är kanske fel ord, för det kan få oss att verka lata, men vi har en ganska informell atmosfär. Alla sitter och jobbar runt samma bord. Det är inte en viss persons jobb att svara i telefon eller att göra te, utan alla gör allting. Det tycker jag är viktigt.

– Det är det som är vitsen med att ha en egen byrå, man jobbar tillsammans med alla delar av ett projekt, annars kan man lika gärna köra solo och vara frilansare.

Vad inspireras ni av för tillfället? Läser ni till exempel designtidskrifter eller designbloggar?

– Det är en svår fråga, säger Matt Willey. Jag inspireras inte av någonting speciellt.

– Vi har många designböcker på hyllorna som vi kollar på om vi kör fast, och vi har många gamla typsnittsprover som är fina att titta på, men vi skulle inte kalla det inspiration, utan bara saker vi har till hands.


Boken Wonders of the universe, utgiven 2011 på förlaget Harpercollins, innehåller massvis med informationsgrafik om planeter och satelliter.

– Wonders of the universe-projektet är ett bra exempel på ett projekt där vi fördjupade oss ordentligt i ett ämne, säger Matt Willey.

– Vi absorberades helt av innehållet, läste på massvis om rymden och fick tillgång till alla oredigerade avsnitt av tv-serien med samma namn som boken och annat opublicerat material, tillägger Zoë Bather. Vi har tur som mestadels har intressanta kunder. Det är viktigt att verkligen förstå uppgiften och framför allt innehållet, vare sig det är en bok, tidning eller identitiet.

Tycker ni att digitala medier på något sätt har förändrat »innehåll« som koncept?

– Innehåll blir mer och mer viktigt, säger Matt Willey. Jag startade Port magazine i slutet av förra året på grund av det, alltså för kunna kontrollera innehållet i designen. Vi håller på att bygga en Ipad-app för tidningen just nu.

– Jag tror att man inte kommer undan med dåligt innehåll i tryck längre, säger Zoë Bather. Inte när folk lika gärna kan få dåligt innehåll alldeles gratis på nätet.

– Det är intressant hur tidningsvärlden har utvecklats den senaste tiden, med tanke på den apokalyptiska förutsägelsen »print is dead«. Tidningsbranschen har alltid varit överbelamrad med miljontals tidningar tillägnade vår blinda förälskelse och förlamande besatthet av kändisskap. Sådant innehåll ter sig bättre på nätet, och det resulterar i att vi får färre tidningar fast med innehåll av högre kvalitet. Tryck är inte på väg någonstans. Folk gillar trycksaker, men man behöver jobba hårdare för att göra varje trycksak värdefull.

Ni har genom åren vunnit flera designpris, bland annat en D&AD-penna 2010 för formgivningen av Elephant Magazine. Är det viktigt för er att delta i designtävlingar?

– Helt oviktigt, säger Matt Willey.

– Nej det är det inte, protesterar Zoë Bather. Det är inte viktigt för oss som formgivare, men det är viktigt för oss som företag. Är man en liten byrå som inte kan anställa någon som går ut och säger »Studio 8 är bäst, ge oss jobb« så är designtävlingar ett effektivt sätt att bli sedd av potentiella kunder i exempelvis Paris eller Tokyo. Men det påverkar inte vårt tillvägagångssätt, eller rättare sagt jag hoppas inte det påverkar oss att börja projekt med att tänka hur de ska se ut för att vi ska vinna en massa priser.

– Den gula D&AD-pennan betyder ingenting för mig, muttrar Matt Willey.


  • Elephant magazine. Bilder från nummer 2,3 och 5, 2010

Zoë Bather studerade grafisk formgivning på Kingston University och Matt Willey på Central Saint Martins. Direkt efter examen fick båda jobb på designbyrån Frost Design i London, som jobbar med tv-grafik, bokformgivning och redaktionell design. Byrån grundades av Vince Frost.

Hur var det att jobba där?

– Vince var »the man«, säger Zoë Bather. Han var Frost design. Men det var fortfarande en liten byrå på den tiden, och vi kastades redan från början ut på djupt vatten. Vi fick själva ringa tryckeriet, presentera för kunden, mata in textändringar och jobba med designen.

– Jag lärde mig mer under de första två veckorna på Frost, än vad jag lärde mig under hela Central Saint Martins-tiden, säger Matt Willey. Jag tror att jag inte skulle ha kommit så långt som jag har nu utan den erfarenheten.

Hur stor betydelse har universitetsstudier inom grafisk formgivning?

– Jag dök upp hos Vince Frost direkt efter min examen och kom på att jag inte kunde någonting, säger Zoë Bather. Jag tycker att erfarenhet är värd minst dubbelt så mycket som studier i design. Fast sjävklart kan det vara bra att studera och ha tid att göra galna saker.

– Jag tycker att grafisk form på Central Saint Martins inte var en speciellt genomtänkt kurs, fast å andra sidan var jag inte heller någon bra student. Men det passade en viss typ av personer, som visste exakt vad de ville få ut av kursen.

Är det viktigt att studera formgivning i just London?

– Det enda som egentligen spelade någon roll var att examensutställningen var på Central Saint Martins, eftersom potentiella arbetsgivare kan komma och se ditt arbete. Det fanns säkert mycket bättre formgivare än jag som hade sin slututställning utanför London som inte fick samma chans, tyvärr. Det kommer hit en massa folk från Paris och New York, och för dem är det lättast att komma in till centrala London, men jättejobbigt att ta sig till Kingston, säger Matt Willey.

– Allt det där spelar ingen roll längre, säger Zoë Bather. Nu skickar studenterna en länk till sin webbsida med typ 30 projekt, och då gör det ingenting om de sitter i Dundee. Det är alltid bra att träffa personen och göra en intervju för att kolla att det inte är en galning, men det är mindre viktigt att vara baserad i London nuförtiden.

Har ni stött på några galningar?

– En gång ringde det på dörren och genom porttelefonen sa någon med australiensisk accent att han hade ett personligt meddelande från Vince Frost till Matt Willey. Eftersom det inte är helt osannolikt släppte vi in honom och det visade sig vara en nyutexaminerad student som ville ha praktikplats. Han kom fram till mig och erkände att han ljög om det viktiga meddelandet och bara ville få foten genom dörren så att han kunde visa sin portfolio. Jag blev helt ställd och förklarade att jag var på väg till ett viktigt möte och att han faktiskt måste bestämma tid för en praktikintervju. Otroligt!

  • Kalender i post-it-stil för det italienska pappersföretaget Fedrigoni, 2010.

Vilken är er favoritfunktion i Indesign?

– Haha, »ångra« kanske? skrattar Zoë Bather. Det är skrämmande, jag kommer på mig själv med att tänka äpple Z när jag till exempel lagar mat och häller i för mycket av en ingrediens. Och så är det det här med att drömma i Indesign, att man flyttar omkring objekt hela natten och arrangerar dem på rutnätet.

– Vi låtsas inte gilla datorer och teknik. Men vi är inga Photoshop-geeks med favoritfilter och liknande. Jag gillar »contact sheet«-funktionen i Indesign. Men det är inte direkt något vi diskuterar på puben.

Vad är nästa steg inom grafisk formgivning?

– Ipaden är helt klart här för att stanna, säger Matt Willey. Men folk har inte riktigt kommit fram till hur de ska översätta en tryckt tidning till det nya formatet. Varför skulle vi annars ha dessa »bläddra«-funktioner med fåniga inspelade pappersljud? Det är ungefär som de första webbsidorna, de var onödigt komplicerade med Flash-krångel. Det är bara innehåll för guds skull. Sluta försöka kopiera tidningsformatet exakt, och ta vara på det som Ipaden gör bäst – audio, video och hyperlänkar – allt det som den tryckta tidningen saknar.

– Jag håller inte med om att Ipaden kommer att leda till »the death of print«. Alla förlag vill vara först med en Ipad-version av tidningen.

Ser ni er byrå växa i framtiden?

– En av fördelarna med att vara en liten byrå är att om kunder ringer upp får de direkt tag på någon av oss, inte en sekreterare. Vi presenterar, går på pitchar och gör allting, säger Matt Willey. Jag kan inte komma på en enda stor firma vars arbete jag beundrar, det är bara de mindre byråerna som gör intressanta projekt.

Eftermiddagssolen på takterassen börjar långsamt avta och Matt Willey och Zoë Bather konstaterar att det är dags för den obligatoriska fredagsölen på lokala puben.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop