Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

”När jag tecknar typsnitt är jag en del av ett större sammanhang”

TEXT Mette Rosencrantz
Annons

carolina

Sten A Olssons kulturstipendium går i år till typsnittsdesignern Carolina Laudon. Laudon har arbetat med att ta fram typsnitt för bland annat Systembolaget och Dagens Nyheter. Nu ställer hon ut på Göteborgs konstmuseum.       

 

När jag frågar varför det blev just typografi för henne, svarar hon kort och gott att det var ödet.

– Jag är oerhört fascinerad av typografins sätt att visualisera kommunikation på. Typografins historia är enormt underhållande, fullspäckad av uppfinningar, intriger, reformer och politisk propaganda. Typografin har dessutom gjort det möjligt för många människor att ta del av skrivna verk, världen över. När jag tecknar typsnitt känner jag mig liten, men som en del av ett större sammanhang. Ibland funderar jag över om jag hade arbetat med typsnitt om jag hade levt för hundra år sedan. 

 

Vad utmärker ett bra typsnitt?

– Det är en fråga som kan besvaras på flera olika sätt. Antigen tänker man på ett typsnitt som en digital produkt och då finns ett antal kriterier som bör uppfyllas för att typsnittet ska fungera på skärm och i print. Då tänker jag inte bara på utseendet eller hintningen utan även funktioner som tillgång till gemena siffror, superscripts eller kyrilliska bokstäver etc. Eftersom tekniken är i ständig utveckling så måste vi kontinuerligt uppdatera våra typsnitt för att de ska fungera i de nya mobila enheterna.

Eller så tänker jag på typsnitt som en form, kanske gjorda i print med till exempel blytyper, fotosättning, gnuggisar eller Opentype i ett specifikt sammanhang. Men då tillkommer även dess kontext så som val av grad, papper eller färg. Här kan en art director antingen lyfta fram eller sänka ett typsnitt.

Min lärare i typografi på London College of Printing sa alltid ”There is no such thing as a bad typeface, only bad typography”. Å andra sidan, så kan jag vara ytterst petig när det gäller bredden på ett E eller kurvan på ett S.

 

Vad kommer man att få se på utställningen?

– Man kommer att få se typsnitt, experiment och teckningar som jag har gjort. Det blir en fantastisk utställning!

 

Utställningen pågår 6 december–6 januari 2015 på Göteborgs konstmuseum.

 

Motiveringen till stipendiet:

”Carolina Laudon är övertygad »alfabetian« och hon käkar bokstäver till frukost. En rik och närande kost som gör hennes konst välskuren, helgjuten och läsarvänlig. Hon är också typograf, en av våra bästa, sedan blyet blev till pixlar. Som skapat typsnitt för Systembolaget – det kallar hon så klart Monopol! – för Dagens Nyheter, för White arkitekter och andra. Som alla nyskapande konstnärer bär Carolina Laudon traditionerna med lätthet. Från Bodoni till Gill, från Akke Kumlien till HC Ericson – alla var de mångsysslare som hon. Rastlösa typer som inte kunde låta bli att prova på allt, men som med jämna mellanrum samlade sina erfarenheter till konstverk av cirka 100 tecken, som kunde se ut nästan hur som helst, men som alltid måste gå att läsa. Till sist handlar det ändå om brukskonst, av absolut bästa snitt. Alla som sysslar med exklusiva hantverk kallas ibland för nördar. Carolina Laudon är inte en av dem. Tvärtom. Typografi för henne är kommunikation – det vardagligaste och viktigaste människor kan syssla med. För sitt arbete som outtröttlig kunskapsförmedlare och ambassadör för den typografiska konsten tilldelas Carolina Laudon stipendium för 2014 från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.”

Laudon_ATOZ_300dpi_100x150mm-01 q68gy7eqxvoa2qb5o63l

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop