Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Sponsrat innehåll

Arkitektkopia adderar wow-faktor med CMYK+

I samarbete med Arkitektkopia

Med CMYK+ kan Arkitektkopia nu trycka i guld, silver och klarlack. Sådant som tidigare tryckts i flera steg med hjälp av efterbehandling eller offset kan nu bli klart i ett svep. Det möjliggör exklusiva trycksaker med betydligt kortare ledtider – även i mycket små upplagor.

Tidigare har fyrfärgstryck i CMYK varit begränsat vad gäller metalliska färger som guld och silver. Den som velat komma åt de mer exklusiva nyanserna har fått nöja sig med varianter som snarare drar åt brunt eller grått. Med den nya tekniken CMYK+ är det lätt att få till metalliska nyanser som tidigare krävt stora offsetupplagor eller efterbehandling med foliering. Det är med andra ord enklare att vara pricksäker rent färgmässigt och sticka ut med ett bredare spektrum av uttrycksmöjligheter.

Bortsett från att CMYK+ trycker i guld, silver och klarlack är färgåtergivningen och skärpan betydligt bättre – ända ned på detaljnivå. Det kan med fördel användas vid exempelvis tryck av logotyper, där man ogärna kompromissar med slutresultatet.

— Nu växlar vi upp från fyrfärgstryck till möjlighet att blanda färger i sex lager. Nykomlingarna i paletten är clear, silver och gold dry inks. Tonern i CMYK+ har också mindre partiklar, vilket gör det enklare att få till små detaljer och de där riktigt fina linjerna, berättar Anders Åhlmans, produktionsansvarig Stockholm på Arkitektkopia.

Nya möjligheter att skapa specialeffekter När färgerna i CMYK+ kombineras kan du skapa olika specialeffekter för olika ljusförhållanden – du kan till exempel låta företagets logotyp glänsa i motljus eller experimentera med lageropaciteten för att uppnå oanade effekter. Tack vare små flingor av metall i partiklarna går det också att få till vackert glänsande effekter – bara fantasin sätter stopp. — Vid produktlanseringar av exempelvis smycken finns nu möjligheten att matcha produktbilder i reklamutskick med gyllene detaljer i trycket. Känner du inte för ädelmetaller blir ett lager pärlemorsliknande skimmer garanterat en imponerande prick över i:et, tipsar Anders.

Exklusiva trycksaker för särskilda tillfällen Arkitektkopia ser att CMYK+ passar särskilt väl för att färgsätta produkter som förmedlar en premiumnivå. Nu finns betydligt bättre möjligheter att designa trycksaker för särskilt exklusiva användningsområden, till exempel inbjudningar till event eller produktlanseringar, mäklarprospekt, VIP-kundskommunikation eller menyer till lyxrestauranger.

— Det kan även vara intressant för olika bilhandlare som vill sticka ut i sin marknadsföring och kanske visa hur metallic-lacken faktiskt ser ut. Kombinerar man det dessutom med variabeldata så är det inga konstigheter att se till att utskicket matchar bilmodellen, i önskad färg, som kunden tidigare visat ett intresse för, säger  Anders Åhlmans. Detta öppnar också upp för nya möjligheter att uppmärksamma trogna kunder. Du kan till exempel utforma eleganta gratulationskort för att fira jubilarer, eller förgylla utskicken till medlemmar som samlat bonuspoäng i olika kundklubbar.

Kortare ledtider med effektiv printprocess CMYK+ är ett både snabbt och smidigt val eftersom det inte kräver någon efterbehandling. Att kunna kombinera de mer traditionella CMYK-färgerna med de nya specialnyanserna gör också att du kan få hela produkten printad med en gång. Det som tidigare var en printprocess i flera steg är nu klart i ett, vilket ger betydligt kortare ledtider och öppnar upp för små och riktade upplagor med mycket hög relevans.

Vill veta mer är du välkommen att kontakta Arkitektkopia. Du hittar ditt närmsta kontor på arkitektkopia.se/kontakt.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera