Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Neville Brody skapar Coca-Cola-typsnitt

TEXT Mårten Huzell

På en live-inspelning av podcasten Design matters presenterade Neville Brody ett typsnitt för Coca-Cola kallat TCCC Unity (The Coca Cola Company Unity).

Annons

magimage
magimage
Få CAP&Design i brevlådan

4 nr för 708:-

Prenumerera

Att formge ett typsnitt till ett varumärke av Coca-Colas storlek ställer extra krav på formgivaren. Neville Brody arbetade tillsammans med Coca-Colas designteam, lett av James Sommerville, för att ta fram ett typsnitt som ska fungera på både nuvarande och framtida plattformar, allt från digitalt och mobilt till tryck och produkt. Typsnittet måste vara skalbart från liten text på mobilen med hög läsbarhet till att vara intressant och personligt i större storlekar på produkter och affischer. För Coca-Cola är det viktigt att typsnittet har hög igenkänning och är så unikt att det blir förknippat med varumärket.

TCCC Unity har tagits fram i ett antal vikter och stilar för att säkerställa en hög grad av flexibilitet. Arbetsgruppen sökte inspiration i Coca-Colas historia, särskilt 1930- och 1950-talet, för att skapa ett modernt men samtidigt folkligt formspråk. Coca-Cola är globalt kända för sin logotyp, sin röda färg och formen på flaskan men har aldrig, på över 130 år, haft en globalt sammanhållet typsnitt.

I en intervju efter inspelningen frågar Steven Heller från printmag.com Brody om han är nöjd med hur typsnittet lever upp till alla krav:

– Ja, det är jag. Jag tror att det löser de utmaningar som det ställdes inför, och det ger Coca-Cola ett typografiskt språk och ett system som kommer att hålla i många år framöver. Det var en svår utmaning, men jag tror att det är robust och tillgängligt och fångar Coca-Colas personlighet, och ja, jag är stolt över resultatet. För att vara ärlig är det ganska fantastiskt att få chansen att designa det första globala typsnittet för Coca-Cola.

– Det viktigaste för ett varumärke i dag är inte innehållet som de talar om, utan hur de talar om det. Typsnittet blir en avgörande del av den rösten och det dna:t – med konsekvens, äkthet och trovärdighet som överordnade krav, konstaterar Brody.


Warning: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206

Warning: file_get_contents(https://urls.api.twitter.com/1/urls/count.json?url=https://capdesign.se/neville-brody-skapar-coca-cola-typsnitt/): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/sippiese/capdesign.se/wp-content/themes/cap/functions.php on line 5206
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera