Normkreativa initiativ

TEXT 

Camilla Buch

PUBLICERAD 

2018-08-22
Normkreativitet i form av hållbarhet, mångfald, inkludering, normer, genus, jämställdhet, representation och verktyg för förändring. Här följer några exempel på initiativ jag tycker varumärken har tagit för att bryta normen och gå framåt på ett kreativt sätt.

Brute

Det här är ett vinföretag som utmanat normen gällande innehållet på vinetiketter. De flesta vinetiketter innehåller en logotyp, en beskrivning av smaken och från vilken region druvan/druvorna kommer ifrån.  Varje connoisseur anser att ett vin inte innebär bara smaken av en druva utan de förhållanden druvorna har odlats i. Det är en smak av jorden, regnet, solen och vinden. På Brutes vingård i Hamburg, Tyskland samlar deras sensorer in väderdata som sedan omvandlats till real-time datavisualiseringar, framtagna av en varumärkesbyrå som heter Landor och deras cd Patrik Huebner. Flaskorna slås sedan in omslagspapper som pryds av data-visualiseringarna som visar i vilka förhållanden druvorna blev skördade.

Jag gillar det här konceptet för att de byter perspektiv. Druvan har inte huvudrollen längre, det finns fler parametrar som spelar in i vinets resultat som någon nu väljer att lyfta. Spännande att utforska vilka fler perspektiv en skulle kunna bygga upp ett vinvarumärke utifrån. Helt enkelt, gör vi saker som vi alltid gjort dem kommer vi inte kunna utvecklas och komma framåt. Därför är det viktigt att kunna se saker utifrån andra perspektiv om det så gäller en vinflaska.

Åhléns

Åhlens har haft flera kampanjer som fokuserat på bland annat kläders upplevda åldersgränser och hur makt påverkar om vi klär oss manligt eller kvinnligt. De har även försökt få oss att upptäcka klädernas inneboende kraft att påverka oss.

Jag tycker att Åhlens gör ett bra jobb med att försöka hitta andra perspektiv och vinklar, och ifrågasätta vissa normer genom sina kampanjer. Deras kampanjer medför ofta en tankeställare, de visar inte “bara” upp sitt klädsortiment.

Microsoft  – The Xbox Adaptive Controller’s accessible package design

Gällande förpackningar är det mycket fokus på att de ska vara hållbara, men ett annat problem som också är viktigt är att användaren kan klara av att öppna förpackningen även om personen har en funktionsvariation. Enligt Forbes har 15 procent av världens befolkning någon typ av funktionsvariation. Här ville de skapa förpackningar som är lätt att öppna för alla. Alltså tillgänglig för alla olika funktionsvariationer för att kunna ge dem den ultimata spelupplevelsen. Att det kan vara svårt att öppna förpackningar tror jag många känner igen sig i, även om en inte har en funktionsvariation! Tror många produkter skulle behöva se över sin förpackningsdesign.

Billie

Ett rakhyvelvarumärke som valt att normalisera kvinnligt kroppshår i en kampanj. Bakom kampanjen ligger bland annat Marie Rönn som arbetar i New York på R/GA. Det här var ett sidoprojekt där hon tillsammans med varumärket Billie tog fram kampanjen. Som hon förklarar för Resumé så har hår på kvinnliga kroppar varit något skämmigt. Nu menar de att det är upp till varje person att bestämma normen själv, inte alla företag som visar hur hårlösa ben rakas. Deras kampanj syntes på Times Square i New York, hur grymt?!

Hanna Nordenö
Art director, The Social Few.