Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Norrländsk stjärnillustratör med smak för snabba bilar

TEXT Johan Wallén
Annons

Beskriv din jobbvardag!
– Den varierar väldigt mycket. Jag jobbar mycket som föreläsare inom inspiration, skapande och att  älska sitt arbete, jag försöker sprida glöden jag har. Jag har också lärarjobb inom design och 3d-visualisering på bland annat Konstfack och Designhögskolan i Umeå. Sen jobbar jag även som konceptillustratör, idéspruta åt företag som vill visualisera sina idéer.
– I höst kommer jag även att dra igång en egen utbildning som handlar om allt från skissteknik till 3d-rendering, fotografering och bildbehandlning,

Du har läst till industridesigner i Umeå, när tog du examen?
– Det är en lite rolig fråga faktiskt; jag fick jobb innan jag gick ut. Jag frilansade andra året som illustratör och när exjobbet närmade sig såg jag en öppning och hoppade på jobbtåget istället. Det är ingen av mina kunder som bett om cv eller examensbetyg, de kollar bara på min portfolio och den personliga kontakten. Jag tittar inte tillbaka, det känns fantastiskt bra. 

Vad har du för kunder?
– Förutom Designhögskolan i Umeå och Konstfack där jag varit lärare är det ett BMW-stylingföretag som heter Duke Dynamics där jag ritade BMW-förädlingar, jag är ju en inbiten bilgalning. Just nu mitt i semestern har det ramlat in några högprofilsjobb från USA. Jag kan inte nämna några namn men det är dels en glasögonproducent som tillverkar solglasögon, dels ett företag som gör high end kamerautrustning och ett stort utbildningsföretag.
– Typen av kund spelar ingen roll, det är projektet som är det viktigaste. Brinner de på samma sätt som jag och om projektet är något som passar min portfölj kan jag rita möbler eller båtar, det handlar om komma i ett sammanhang där man älskar samma sak.

Var hämtar du inspiration?
– Egentligen från allt som attraherar mitt öga. I dagsläget är jag jätteinspirerad av foto, jag tittar mycket på riktigt duktiga fotografer. Det finns fantastiskt mycket duktiga fotografer i Sverige; jag surfar mycket på Fotosidan och kollar på makrobilder.
– Men den stora metallskulpturen, bilen, har jag alltid tyckt varit ett attraktivt och sexigt objekt. Jag tycker att bara besöka en Aston Martin-handlare och titta på skulpturen är väldigt spännande. 

Har du några idoler?
Morgan Silk, en brittisk fotograf, och Chase Jarvis är fantastiskt duktiga. När det gäller illustration är det särskilt ett namn som följt mig i säkert tio år och det är Yanick Dusso, ett stort namn inom matte painting, och även Dylan Cole. Ett företag i LA som heter A52 som gör fantastiska reklamfilmer är en drömarbetsplats för mig.

Vilken teknik använder du?
– Jag är sponsrad av Wacom och använder deras 21-tums Cintiq-platta. Programmen jag använder är Photoshop, Maya, Hypershot som är en fristående renderingsmotor, 3d Studio Max och Scetchbook Pro. Ofta kan man börja med nån skiss med papper och penna, men sen är processen helt digital.
– Jag började använda ritplattan för 1,5 år sedan, och det finns inget som fått mig att utvecklas så fort som att kunna rita direkt på skärmen. Skapandet blir så mycket mer direkt och effektivt; hela det filtret som fanns mellan mig och datorn när man använder en vanlig ritplatta försvann. Den är visserligen dyr, men det finns inte en enskild pryl som underlättar arbetet så mycket som den.


Mikael Lugnegård jobbar med en 21-tums Wacom Cintiq-bräda.

Avslutningsvis, vad är ditt drömprojekt?
– Jag har nog ganska många drömprojekt. Att frilansa mot nån av de riktigt stora exklusiva biltillverkarna, typ Aston Martin, skulle jag göra gratis i dagsläget. Sen att jobba med nån av de riktigt stora reklam- eller filmbyråerna för att skapa bildmaterial för de stora filmerna vore också spännande. Men det är mest relationen med kunderna och var glöden ligger för tillfället som är det viktigaste.

Se mer av Mikaels verk i bildspelet (längst upp) och på hans sajt Lugnegård Design!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop