Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nu slipper dyslektikerna Comic Sans

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Tillsammans med sin They Graphics-kollega Fredrik Forsberg har Jiri Adamik-Novak tagit fram ett typsnitt särskilt för dyslektiker. DySkript är det första resultatet av KU-projektet Dyslektisk form på Konstfack.

Varför har ni ritat DySkript?
– Den mest uppenbara orsaken är att vi har haft stora erfarenheter av dyslexi. Det är många som går på konstskolor som är mer eller mindre dyslektiker. Sedan kände vi att vi ville göra något som har en nytta. Vi är inte läkare eller forskare, utan vi utgår från det vi kan och det är grafisk design.

Vad krävs av ett typsnitt för dyslektiker?
– Det som krävs är att varje bokstav har en speciell karaktär. De ska inte vara helt slutna och det ska finnas gott om luft. Det är viktigt att tecknen har en tydlig form som gör att de urskiljer sig. Varje bokstav ska ha en personlighet. Hur du sedan utformar dem är en blandning av research, egna erfarenheter – i det här fallet Fredriks eftersom han är dyslektiker – och till slut tester på andra dyslektiker. Även om vi försökte att komma ifrån vårt eget konstnärliga uttryck kan jag i slutänden se att det också finns dragningar till vårt formspråk i typsnittet.

I er projektbeskrivning förklarar ni att dyslektiker gillar Comic Sans. Det är ju inte så populärt hos formgivare.
– Comic Sans är förmodligen det sämsta typsnittet som någonsin har ritats. Konstigt nog ser folk som inte är formgivare Comic Sans som ett snyggt och bra typsnitt, på ett helt annat sätt än vi som jobbar med design. Genom research har vi konstaterat att många, både i litteraturen och på bloggar om dysexi, rekommenderar Comic Sans. Det är logiskt och stämmer också överens med våra slutsatser. Varje bokstav i Comic Sans har individuella drag och alla bokstäver är olika.

Vad mer än typsnittsval kan man arbeta med för att underlätta för dyslektiker?

– Det är en rad olika saker som kan hjälpa, som kerning, radavstånd och pappersval. Vad vi inte har hunnit utforska är hur vi kan hitta ett nytt gridsystem. Jag är säker på att det finns bättre sätt att placera text på en satsyta än gyllene snittet.

Bör man alltid formge för dyslektiker?
– Jag tycker det. Det är det som är mest spännande i det här. Ponera att du hittar ett nytt formgivninssätt för dyslektiker, som du sedan använder för »vanliga« människor. Det skulle kunna föra utvecklingen framåt inom grafisk design.

Vad är ett KU-projekt?
– Det står för Konstnärlig utveckling och är ett slags stipendium som du kan få när du är anställd eller precis har gått ut från till exempel Konstfack. Det är också första steget du tar om du sedan ska arbeta med större forskningsprojekt.

Hur ser framtiden för Dyslektisk form ut?
– Vi har fått kontakt med Karolinska institutet och även Konstfack vill att vi fortsätter med projektet.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop