Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ny bok om svensk affischhistoria

TEXT Sara Wilk
Annons

  • Några av affischerna ur samlingen. Här ett ­grafiskt verk för Biologiska Museet av Carina Länk.

Det är hög tid att berätta om den svenska affischhistorien, konstaterar Olof Halldin som är aktuell med boken Svenska Affischer. I den samlar han några av de bästa affischerna från sent 1800-tal fram till slutet av 1900-talet.

– Jag försöker att fylla en lucka i den grafiska historien. Ingen har skrivit om svenska affischer på det här sättet förut. Man har visserligen gjort kataloger, men ingen har försökt sig på någon form av historieskrivning, säger han.
 
Olof Halldin är förste bibliotekarie på Kungliga biblioteket och dessutom ansvarig för KB:s affischsamling som omfattar i runda slängar 600 000 verk. Genom åren har det strömmat in information från både reklamtecknare och andra kunniga, berättar han. Men han har också mött många frågor – och fram tills nu har det inte funnits något att hänvisa till.

– Om man ser till andra länder har man i många fall skrivit om sin affischproduktion och sin grafiska reklam. Men inte i Sverige, säger han.

Varför har det inte gjorts här?

– Det är okunskap. Och lite jante också. Synsättet har länge varit att reklam inte får vara konst. Det är något som reklamtecknarna har kämpat mot. Det är de kända konstnärsnamnen som uppmärksammas, de andra nämns inte – även om de har producerat tusentals affischer. I min bok utgår vi från några tongivande upphovsmän som kommit att prägla affischens utseende i vårt land.

  • Nils Kreuger står bakom detta alster.

Under det senaste året verkar affischen ha haft en liten revival. Inte minst med tanke på att tävlingen Kolla! storsatsade på formatet. Det är en utveckling som Olof Halldin också tycker sig ha sett på senare tid, och uppskattar.

– Om man tittar på bidragen i tävlingen så var det rent formgivningsmässigt hög kvalitet. Under de senaste tio, femton åren har det varit lite stiltje på den fronten. Jag ser ungefär 6 000 nya affischer varje år och det är inte många av dem som är riktigt bra. Men nu verkar det förändras.

Har du någon egen favoritaffisch?

– Jag har massor med favoriter. Jag blir jätte­imponerad när någon med enkla medel, till exempel några pennstreck, får fram ett budskap. Det är ett framgångsrecept. Och skickligt.

  • Affisch för Cagliostro. Vem som är upphovsman är okänt.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop