Ny design för Åbros Arton56

TEXT 

Sara Wilk

ÄNDRAD 

2015-06-26

 | 

PUBLICERAD 

2015-06-26
Martin Hummel-Gradén, på byrån Dear Friends & Shout, fick i uppdrag att göra en ny design för ölen Arton56.

Vad var briefen?
– Att skapa en ny identitet och förpackning för Arton56, Åbros ljusa premiumlager. Arton56 skulle kännas mer som en modern sommarlager och hela identiteten skulle andas lätta, fräscha, och ljusa dagar. Viktigt var att ölets färg och karaktär kom fram, säger Martin.

Hur såg utförandet ut?
– För att balansera rätt mellan lättdrucken lager och svårflörtad premiumprodukt valde vi att arbeta med Åbros lejon och klassiska material kombinerat med en handmålad typografi och ett luftigt transparent anslag. Vilket, tillsammans med en modern signalfärg, skapade en produkt som andas såväl slappa sommardagar som livets goda vardagslyx.

Vad jobbar ni med just nu?
– Just nu jobbar vi med några nya projekt för Åbro som jag inte kan berätta mer om. Sedan jobbar vi vidare med material runt produkten Arton56. Sedan jobbar jag för tillfället mycket med att marknadsföra klubben i mitt hjärta, GAIS, på min fritid. Just nu är det mycket film för GAIS, vi rullar ut en ny för varje hemmamatch samt att vi i dagarna kommer att släppa ett halvårskort. Det designade jag för ett tag sedan och det gick i tryck i förra veckan.