Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Ny identitet ska visa hållbar ekonomi för barnkläder

TEXT Lamin Kivelä

Med en ny grafisk identitet vill byrån Bedow visualisera berättelsen om Hyber och deras idé om en cirkulär ekonomi för barnkläder.

Annons

I juni 2019 påbörjade Bedow arbetet med en ny grafisk identitet för Hyber, som hyr ut barnkläder och andra barnprodukter. Allt som allt tog arbetet knappt ett år och var klart i april 2020.

– Hyber ville förtydliga sitt erbjudande. Deras befintliga identitet hade de tagit fram själva när de startade och nu hade de kommit så pass långt att de ville ta nästa steg, berättar Perniclas Bedow, creative director och grundare av Bedow.

Markus Hjelm och Douglas Heidergren startade redan 2015 det företag sedan blev Hyber. Men då hette det något annat och affärsidén hade ännu inte landat i just barnkläder.

– När Hyber startade var det mer en smart affärsmodell med stor potential. Idag vill vi inspirera till bättre konsumtionssätt och leda vägen på den cirkulära marknaden. Då vill vi förstås ha en grafisk identitet som talar för det, berättar Olivia Rothschild, brand keeper och medgrundare till Hyber.

Perniclas Bedow berättar att arbetet med den nya grafiska identiteten startade med en gemensam analys av marknaden, för att sedan visualisera strategin. Och de ser hellre det unika i varje projekt än att aktivt hämta inspiration från andra.

– Vi vill hellre uppfinna hjulet varje gång, säger Perniclas Bedow.

Byrån arbetar också fram specifika nyckelord för varje projekt. Orden är sedan fria för byråns designers att tolka.

– Det ställer höga krav på att våra designers är nyfikna och uppdaterade på vår historia och samtid eftersom de blir den slutgiltiga bryggan från ord till bild, berättar Perniclas Bedow och fortsätter;

– Den avgörande delen för om ett projekt blir bra eller inte är att hitta rätt berättelse kring en tjänst eller en vara. När den biten faller på plats så är det en bra känsla – och tvärtom när vi har problem att ringa in vad som är intressant. Men generellt så faller det sig ganska naturligt att hitta rätt berättelse om tjänsten eller varan är bra i grunden. Och det är en förutsättning för att vi ska tacka ja till ett uppdrag.

Cirkeln och konceptet ”small circles, big impact” är genomgående element i den nya grafiska identiteten.

– Barnen är små kretslopp och ju mer de springer runt och leker i våra produkter desto mindre miljöpåverkan bidrar vi till, förklarar Olivia Rothschild.

Perniclas Bedow berättar att konceptet även går igen i logotypen.

– Bokstäverna är ju lite okonventionella eftersom de är konstruerade av cirklar enligt konceptet “small circles, big impact”, men efter dialog (med Hyber, reds. anm.) kom vi fram till att det är viktigare med konsekvens än konvention.

På eget initiativ handritade Bedow och deras designers typsnittet Hyber Display, med tre varianter av varje bokstav för att få en variation i rubrikerna.

Projektgrupp

Bedow
Anders Bollman, creative director
Perniclas Bedow, creative director
Fibi Kung, designer
Petter Dybvig, designer

Hyber
Olivia Rothschild, head of communication
Kim Gottlieb, head of experience
Douglas Heidergren, chief executive officer
Markus Hjelm, chief operating officer

– Vi ritade en uppsättning glyfer i tre varianter och sen digitaliserade och förfinade vi dem innan vi satte ihop dem till en font. Den typen av handritade typsnitt måste ju inte vara perfekta, därför är det inte så tidskrävande som det kan vara med mer raffinerade typsnitt.

Bedow levererade sedan en visuell manual tillsammans med övriga filer till Hyber.

– Vi gjorde direkt om hela vår hemsida och i alla våra kommunikationskanaler finns spår av konceptet. Det är en tacksam grund att stå på, då det innehåller många element och känns igen väldigt enkelt. Idag jobbar vi på varumärkeskännedom och då används vår grafiska identitet flitigt, avslutar Olivia Rothschild.

Perniclas Bedow
Perniclas Bedow. Foto: Bedow.
Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop

Integritetsinställningscenter

Google Analytics

Used to distinguish users in google analytics.

_ga, _gid

User login

WordPress uses cookies, or tiny pieces of information stored on your computer, to verify who you are. There are cookies for logged in users and for commenters.

wordpress_logged_in_, wordpress_sec_, wordpress_test_cookie, wp-settings-5, wp-settings-time-5

Site setting

To store a the logged in user's username and a 128bit encrypted key. This information is required to allow a user to stay logged in to a web site without needing to submit their username and password for each page visited. Without this cookie, a user is unable to proceed to areas of the web site that require authenticated access.

PHPSESSID

GDPR Consent

GDPR – check for consent types.

gdpr[consent_types]