Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
3151

Ny logotyp för bildbyrån Silver

TEXT Per Torberger
Annons

Profilen har sin grund i en grå rektangel, som symboliserar en bild, och en vertikalställd fotobyline. Den nedtonade profilen ska inte bara ge bilderna fritt spelrum, det är också ett försök att bryta av mot konkurrenterna.
– Internet har skapat ökad konkurrens bland bildbyråer och det är viktigt att inte framstå som en dussinbyrå i sin kommunikation, säger Carl Johan Näs, ad:n som ligger bakom profilen.

Att bilderna knappast lär hamna i skuggan av den nya logotypen är troligt. Frågan är: kommer den nya logotypen att synas tillräckligt bland alla bildbyråer?
– Logotypen sticker inte ut vid ett första ögonkast, säger Carl Johan Näs, men genom att vi använder den på ett konsekvent sätt i all kommunikation, så kommer den växa sig starkare med tiden.

Typsnittet i logotypen är baserat på Process Type Foundrys Klavika. Carl Johan säger att det krävdes ett typsnitt med karaktär, eftersom profilen i övrigt är så nedtonad.
– Klavika är dessutom öppet och ljust med en bra uppsättning kapitäler och kursiver, säger han.
Jag upplever logotypen som svårläst i små grader, den är lite för mager och ljus: kommentar?
– I små grader kan den bli svårläst, så därför har till exempel hemsidan endast rubrikerna satta i Klavika, i övrigt används Verdana.

I samband med logotypbytet lanserades också en ny sajt, vilken kan beskådas på www.bildbyransilver.se.

Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop