Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Identitet
41496

Ny profil för Vingåkers kommun

TEXT Sara Wilk

Nyligen presenterades ett nytt förslag på logotyp och grafisk profil till Vingåkers kommun. Målet har varit att ta fram en heltäckande profil som gör det möjligt att arbeta mer professionellt med kommunikation och marknadsföring.

Annons

Vingåker

Kommunens nuvarande profil är från 2002 och saknar många riktlinjer och element, vilket gör det svårt att ta fram de mallar som krävs, enligt ett pressmeddelande. Därför efterfrågades en mer modern och heltäckande profil.

– Det är förutsättningen för att lyckas i arbetet med att stärka kommunens och bygdens varumärken för att attrahera målgrupperna. I förslaget till grafisk profil har vi främst utgått från nuvarande grafiska profilen och varumärkesplattformen som kommunfullmäktige antog i april, berättar kommunikatör Rosmarie Sundström.

Arbetet med förslaget inleddes tillsammans med Ariom reklambyrå och har sedan fortsatt i kommunikationsgruppen, som innehåller en representant från kommunens samtliga förvaltningar. Kostnaden uppges ha uppgått till närmare 120 000 kronor.

– Med den nya grafiska profilen visar vi att vi är en landsbygdskommun. Vår vapensköld har fått ett modernare utseende med samma historiska innehåll. Vi behöver synliggöra vår kommun, inte minst som arbetsgivare, säger kommunstyrelsens ordförande Anneli Bengtsson.

Den 12 september tar kommunfullmäktige beslut om den nya grafiska profilen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop