Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
3211

Ny universitetsutbildning i grafisk design

TEXT Jonas Mattsson
Annons

Tommie Nyström är universitetsadjunkt i grafisk kommunikation och den som har tagit initiativ till den nya utbildningen.

Hur skulle du karaktärisera utbildningen?
– Det är en utbildning för kreatörer och projektledare som vill behärska de flesta mediekanaler. Utbildningen leder till två inriktningar: dels som kreatör med stor teknisk kunskap, dels som projektledare med stor kreatörskunskap. Det tredje året väljer man inriktning.

Vilka utbildningar konkurrerar ni med?
Utbildningen kan jämföras med Grafisk design och kommunikation på Mittuniversitetet i Sundsvall, som är kopplad till deras journalistutbildning. Vi har mer ekonomi och marknadskommunikation, medan de har mer masskommunikation.
Sedan konkurrerar den med Berghs School of Communication i Stockholm.

Hur ska ni göra för att nå samma status som en examen från någon av de etablerade utbildningarna bär med sig?
– Jämfört med Berghs får våra studenter större projektledarkunskap och bättre teknisk kunskap. Däremot när det gäller kreatörer har vi ju ett hårt jobb att nå Berghs status. Men vi ska bli tvåa. Det är ett jobb på tio år.

Har vi inte nog med designutbildningar i Sverige?
– Om man säger designutbildningar och tar alla som har med ordet »design« har vi det. Men när det gäller grafisk kommunikation har vi inte för många utbildningar, säger Tommie Nyström.

Förutom grafisk design innehåller utbildningen bland annat kurser i konst och kultur, immaterialrätt och vetenskaplig metod. Den nya designutbildningen är tänkt att stärka Linköpings universitets medieprofil i Norrköping. Där ger universitetet redan utbildningar i medieteknik, musikproduktion och mediegestaltning.

Mer information finns på Linköpings universitets hemsida: www.liu.se

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop