Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nya DN – draken svidar om

TEXT Sara Wilk
Annons


Lotta Ek och Lotta Härdelin framför skisserna till det som blev nya DN.

– Det är som att vi ägde en stor släktgård med tjugo rum, där vi renoverat pö om pö och inspirerats av det som var roligt just då. Det hänger inte alls ihop efter ett tag och det räcker inte med att börja i en liten skrubb, säger Lotta Härdelin, som är projektledare för Dagens Nyheters redesign.

Hon har precis gjort en liknelse vid den problematik som ledde fram till morgontidningens omgörning. Några år efter den senaste redesignen hade formen utvecklats åt alla möjliga håll, samtidigt som de olika bilagorna blivit allt mer lika. Det var helt enkelt dags att strama ihop och dra isär.

Under hela processen har fem värdeord stått i centrum: nyhetsledande, trovärdig, överraskande, berörande och inbjudande. De två första sitter om möjligt i ryggmärgen för en nyhetsredaktion, men de återstående har haft stor betydelse för DN:s nya utseende. Och det syns.

– Vi har jobbat mycket med strukturer och uppläggen är mer mallade och boxade. Allt för att vi ska göra en tydligare och modernare tidning, förklarar Lotta Ek som är tidningens art director.

I den manual som ligger uppslagen på mötesbordet syns alla nyheter tydligt: att allt fäster uppåt för att skapa en egen karaktär, tydligare vinjetter och nya typsnitt. Målet är att ge tidningen ett modern uttryck, men samtidigt övertyga läsarna om att det fortfarande är samma nyhetstidning som landat på deras frukostbord. Typsnitten Publico och Guardian Sans träder in och beslutet att inte rita egna är väl avvägt.

– Vi ville göra så mycket som möjligt av redesignen internt för att behålla kompetensen i huset, så att vi inte hamnar i en sits där vi lanserar någonting och sedan står det still. Nu kan vi se till att successivt utveckla innehåll och design, konstaterar Lotta Härdelin.

Det har tagit lång tid att få alla delar på plats. Men arbetet är inte över bara för att den nya formen är lanserad. Nu börjar snarare nästa fas, konstaterar Lotta Ek:

– Det ska bli spännande att se var det tar vägen. Vi levererar grunden och den får liv när andra människor arbetar med den.

Ni har lagt ner väldigt mycket tid på redesignen, blir formen allt viktigare för morgontidningarna?

– Det är väl mer att allt runtomkring blir mer designat och genomtänkt. En bra design som håller ihop och fungerar ger dessutom trovärdighet. Det visar att man har kunskap inom alla områden, resonerar Lotta Ek.

Vad säger du om den nya formen? Har DN lyckats med sina ambitioner? Lägg en kommentar!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop