Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
12439

Nya funktioner vässar din Linkedin-profil

TEXT Ada Fredelius
Annons

Karriärnätverket Linkedin ger nu sina medlemmar nya möjligheter att skräddarsy sina profiler. Maryem Nasri som arbetar som projektledare på webbstrategibyrån Carnaby och föreläser om hur Linkedin kan användas i karriären har koll på hur du når ut.

Sen några månader tillbaka kan användare på Linkedin själva välja i vilken ordning de olika delarna av deras profiler ska visas. Ens presentation kan inledas med tidigare arbetsgivare, utmärkelser, eller vilka pågående projekt man arbetar med, beroende på vad du som användare tycker är mest relevant.

– Jag är inte primärt på Linkedin för att hitta nytt jobb, utan för potentiella uppdragsgivare. För dem är det mer intressant att se vad jag håller på med just nu, säger Maryem Nasri som valt att lägga modulen ”Projekt” högst, istället för att visa tidigare arbetsgivare där.
Möjligheten att flytta runt sin sidas delar är en av flera nya funktioner som lanserats på nätverket.

– Nu är det ännu viktigare än tidigare att man håller sin profil uppdaterad och verkligen fyller i alla fält, säger Maryem Nasri.
Hennes egen Linkedinprofil visar på flera av de nya funktionerna och vad som är viktigt att tänka på:


Maryem Nasri tipsar:

  • Användarna har fått möjlighet att lägga in sitt namn i rubrikraden. Gör det så att Google-resultatet blir bättre när någon söker på ditt namn.
  • Linkedin har gjort möjligheten att visa sin profil på olika språk tydligare, i och med menyn till vänster. Därmed blir det också viktigare att ha en uppdaterad profil på alla de språk du väljer.
  • Nu kan du själv välja vilken kortlänk du vill ha till din Linkedinsida. När du valt, lägg till Linkedin-länken på ditt visitkort också.
  • Linkedin har arbetat mycket på att förbättra sin sökfunktion, se därför till att välja rätt nyckelord i din profil. Under avdelningen ”Kompetenser” kan du tagga dig själv med relevanta termer. Tänk på att använda bra sökord i din presentation.
  • Vårda ditt professionella varumärke genom att vara aktiv: kommentera och gilla, säg grattis till kontakter som vunnit priser, eller ”lycka till på mässan” till företag du har kontakt med. Det måste inte vara jättedjupa diskussioner.

En ny funktion som många fick tillgång till under hösten och våren är möjligheten att intyga att en kontakts kompetenser stämmer. Maryem Nasri varnar dock för att vara allt för frikostig med intygen.

– Det har tyvärr redan börjat missbrukas. Vissa har extremt stora nätverk, som säljare som lägger till folk efter ett enda möte och sedan går in och intygar någons kompetens fast man inte arbetat ihop.

– Jag tycker att man ska tänka på att ens bild syns när jag intygar, jag måste kunna stå för det. Det måste vara människor som jag har haft en professionell kontakt med.

Den här artikeln publicerades ursprungligen i Internetworld Karriär.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop