Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Nyheterna i Canon Eos 5d mark 2

TEXT Anders Lundberg
Annons

Efter tre år och en lång tids spänd förväntan hos de många fansen släppte till slut Canon sin uppföljare till Eos 5d under onsdagen. 5d mark 2 är på papperet en mycket värdig arvtagare till den gamla men fortfarande storsäljande landskapskameran.

I hjärtat av kameran sitter en CMOS-sensor på 24×36 millimeter med 21,1 megapixlar som tas om hand av en Digic 4-processor (samma som sitter i nyligen lanserade 50d) som gör att den kan ta 3,9 14-bitars råbilder per sekund i full upplösning.

En av de största klagomålen mot dess föregångare var dess mindervärdiga skärm, som var både liten och hade dåliga färger. I den nya sitter en stor (3 tum), ljusstark och färgsprakande skärm som lär göra det betydligt enklare att kontrollera exponering och färger direkt i kameran. Bra även för Live View som nu finns inbyggt.

Precis som många hade förväntat sig har den nya 5d en videoinspelningsfunktion. Till skillnad från Nikon som i sin d90 valt att köra på 720p med filmstandarden 24 bilder per sekund har Canon valt full HD, 1080p, med 30 bilder per sekund. Det går även att spela in i “SD” som då blir 640×480 pixlar. Tyvärr finns ingen möjlighet att ställa ner upplösningen till 720p, och inte heller möjlighet att få bilden mer filmisk med 24 bilder per sekund.

Canon passade även på att lansera ett gäng nya kompaktkameror, och ett nytt proffsobjektiv. EF 24mm f/1.4L II USM kostar 1 700 dollar och är Canons ljusstarkaste vidvinkelobjektiv. Det har dessutom damm- och vattenskydd.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop