Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Om sanningen ska fram

TEXT Sara Wilk
Annons

Jag vet inte om ni känner igen känslan. Men den skulle nästan kunna beskrivas som en våt filt av prestationsångest över bröstet, blandad med en total oförmögenhet att fokusera, och en överväldigande känsla av hopplöshet. Dessutom brukar den ackompanjeras av en lust att göra allt det där ”andra”, det som egentligen inte behöver prioriteras. Kaffe blir plötsligt helt livsviktigt, trots att jag redan konsumerat femtioelva koppar. Mejlen måste kollas – igen– och kontoret ommöbleras. 

När jag försöker vara kreativ är det ibland den känslan som kommer på besök i stället. Det är en lika stor nitlott varje gång. Men nu på senare tid har jag börjat förstå varför. Jag kommer ideligen på mig själv att göra samma sak varje gång. Jag bygger upp skyhöga förväntningar.

Målet är att skriva den bästa texten eller komma på den bästa idén. Och då blir det bara pannkaka, precis som Nina Ramsby konstaterar i vår intervju med henne.

Det sorgliga är att det har tagit mig flera år att reflektera över min egen kreativa process, trots att jag så länge har skrivit om andras. Jag har aldrig riktigt funderat över kreativiteten, hur jag ska väcka den och hur jag ska bejaka den. Något som jag numera har insett är fruktansvärt viktigt, för den kommer inte på beställning. Snarare måste den lockas och pockas fram. Ibland till och med mutas med ett färskt kaffebröd.

När jag känner den där ovälkomna känslan smyga sig på byter jag helt sonika plats. Att bara komma ifrån min svarta arbetsstol från Ikea, som börjar bli rejält sliten, gör under. Några av mina allra bästa idéer har kommit till mig när jag suttit i kontorets stora soffa med datorn i knäet och en kaffekopp balanserandes på armstödet.

Det funkar liksom för mig. Men vi har alla vår egen syn på kreativitet. Vissa låter den komma och gå under arbetstimmarna, medan andra har gjort den till en väsentlig del i sina liv. Jag satsar på det senare. Hur gör du själv?

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Prenumerera
magimage
magimage
2018
No1

Passionsfyllt foundry | Typografiska omslag | Jämställt inom typografin | Historisk inspiration | Rörlig typografi | Att nå ut med snitten | Webbverktygen för typo | Byråer efter koncept

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No5

Framtiden för reklam | Inkludering för tillväxt | Formgivarens roll i en globaliserad värld | Norm Form | Aardman Studios | Färg på rätt sätt | En kräsen generation

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No4

Klarnas nya form | Från A till Zlatan | Vikten av design hos Sveriges digitala jättar | Curious ställer frågan först | Starka identiteter för stora varumärken | Converse tar steget fram med blicken bakåt | Nordiskt fokus på flygplansmat

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No3

Psykedelisk design | Koncept för krögare | Gedigna kreatörer | Identitet med stil | Matigt fotografi | Alectas historia | Läskig analys

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No2

VR till folket | Karaktärsdesign | Robert Sundelin | Johanna Hanno | En byrå över gränser | Framtidens filmstudio | Wacoms nya plattor | Juventus rebrand

Prenumerera
magimage
magimage
2017
No1

Fantastiska världar – Alexander Jansson & Mina Lima | Jakob Trollbäck | Rysk revolution | Magasindesign | Ny form för public service |

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No4

Starta egen byrå? – Möjligheterna, utmaningarna och fallgroparna | SJ byter spår | På besök hos Bold | Få effekt utomhus | Typsnittens psykologi | Pionjärer inom VR | Pinterests planer

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No3

Tonsäkra omslag – från vinyl till ikon | I huvudet på Jesper Waldersten | En bråkig 40-åring | Där data dominerar | Stjärnskottet Rachel Gogel

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No2

Att formge bortom skärmen | Jonathan Barnbrook | Sätt översättningarna | Så funkar Adobe XD | Aktuellt | Portfolio

Prenumerera
magimage
magimage
2016
No1

Design <3 kod I Färglära från Way Out West I Hon formar nyheterna I Så arbetar du med virtuell verklighet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No8

Henrik Nygren | Formgivarpanelen trendspanar | Appar utan kod | Årets stora formhändelser

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No7

Tema: Typografi | Tobias Frere-Jones | En eklektisk typ | Slitstark form | Från Lady Gaga till Hamilton

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No6

Tema: Karriär | Framtidens kompetens | Björn Kusoffsky | Maxa frilansverksamheten | Nyheterna i Adobe Creative Cloud

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No5

Tema: Hantverk | En responsiv pionjär | Lotta Kühlhorn | Färgglad ölform | Guide: Kalligrafi

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No4

Tema: Grafisk identitet | Tre identiteter | Acne Advertising | Alla finalister i #omSLAGET | Emojins intåg

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No3

Bärbar design | Filmisk form | Jane Bark | Högupplösta skärmar | Uppe i molnet

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No2

Wyatt Mitchell | Grafitti i storformat | Iskalla typer | Ett tungt frågetecken | Guide: Välj rätt papper

Prenumerera
magimage
magimage
2015
No1

Bildens kraft | Microsofts designchef om framtiden | Lasse Skarbövik | Spel som gör skillnad | Guide: Nyheterna i Camera Raw

Prenumerera