Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Omfattande uppdrag för tågens marknadsstrateg

TEXT Peter Ollén

Tänk dig att ett träd ramlar på rälsen. Rälsen känner av att här finns ett främmande objekt och ett besked larmar en skogshuggare i närheten, som åker till precis rätt plats med sin motorsåg.

Annons

Under tiden räknar datorn ut vilken alternativ färdväg varje resenär bör ta och bokar in dem på det färdmedlet.

Det är exempel på hur Deutsche Bahn använder artificiell intelligens i sin strategiska planering. Men planen är även att lägga in allt – växlar, resenärströmmar, etcetera, i ett AI-system. Sedan kan man testa att ändra i en tidtabell och simulera och bedöma om det blir bättre eller sämre.

Professor Sabina Jeschke är inte bara professor på ett universitet. Hon leder också den strategiska utvecklingen av Tysklands järnvägar. Förutom ovanstående jobbar hon med ett projekt där tågen är i kontakt med varandra. Om ett tåg saktar in så saktas tågen bakom också in. Det gör att 20 procent fler tåg kan köras på rälsen, samtidigt som säkerheten höjs.

Ett annat projekt som hon nu genomför handlar om service av tågen:

— Får jag veta att en del är trasig på ett tåg som är på väg från Berlin till München, så kan vår 3d-skrivare skriva ut delen och vi kan byta den när tåget kommer till München. Genom en sådan konstant hälsokontroll av tågen kan vi ersätta de planerade servicestoppen med att fixa tågen när de faktiskt behöver det:

— Du går väl inte till doktorn varje fredag klockan 10.00? Varför ska då tågen göra det, frågar sig Sabina Jeschke och säger att den snabba kommunikationen i 5G kombinerat med AI kommer att lösa så många problem i världen. Den förbättrade informationen kommer att hjälpa oss så mycket med att fatta kloka beslut och göra rätt saker.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop