Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
4324

Ordning och kaos på Rodeo

TEXT Johan Klingstam
Annons

En ny logotyp pryder huvudet på tidningen Rodeo. Samtidigt görs även formen på tidningen om och ska ge »plats för djupare analyser«. »Bredare« och »mer läsartillvänd« anger man som beskrivning av vad de varit ute efter i denna omgörning. Art director Andreas Bergman och redaktionen vill att formen på tidningen ska vara i ständig förändring, och nu när de bytte logotyp och gjorde om bakvagnen ville de även att resten av tidningen skulle kännas annorlunda. Andreas Bergmans uppdragsbeskrivning löd: Den ska vara roligare att läsa och det ska vara lättare att komma in i artiklarna.

Vilka nyckelord jobbade du efter?
– Ordning och kaos, svarar Andreas Bergman.

Logotypen gjordes om redan förra året av tidningens tidigare kreative chef Tim McIntyre, men de väntade tills nu med att byta. Andreas Bergman i sin tur har arbetat med att ta fram den nya formen parallellt med produktionen. Det gör att han satt lite längre än han brukar med att göra tidningen.
– Vi ändrar ju formen lite fram och tillbaks hela tiden och många av designideérna kommer fram veckan före deadline.
Tidningens grid har inte ändrats särskilt mycket, berättar Andreas Bergnan. Istället har han valt att jobba och ändra mer i typografin.

Vad var svårast att få till?
– Notissidorna fick inte riktigt den redesignen som vi ville, något som kommer att märkas mer i nästa nummer.

Finns det någon del av tidningen som ni fortfarande känner måste bearbetas och utvecklas?
– Vi vill att formen ständigt utvecklas och förändras. Tanken med den nya formen var ju att den skulle kännas öppnare och roligare och det hoppas jag kommer att synas. Vi sitter i produktion med nästa nummer just nu och jag tror att de nya förändringarna kommer att märkas mer i det här nummret.

Andreas Bergman berättar att han har sneglat mycket på skivomslag från sent 80-tal och tidigt 90-tal. Men även gammal Bauhausdesign och Neville Brody. Och det han är allra gladast att slippa med den gamla Rodeo är logotypen.

Hur ofta bör en tidning som Rodeo formas om?
– Jag tycker att det ska finnas en känsla och stil som man alltid känner igen, men att den ständigt förändras.

Vilken tidning är snyggast i världen och varför?
– Self Service och Fantastic Man, mycket pga av deras fantastiska foton, men även att man känner att det finns en stor tyngd i formgivningen.

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop