Min läslista

Din läslista är tom.

Sök på capdesign.se

Notis
3971

Överraskande skivbolag byter form

TEXT Mats Almegård
Annons

Sedan 1999 har Johan Berthling och Klas Augustsson försett världen med spännande musik från egna skivbolaget Häpna. Namnet lånades från svenska Science Fictiontidningen Häpna som utkom under 1950- och 60-talet.
– Förutom att det är en hyllning till tidningen och vår hemstad Jönköping där tidningen gavs ut, ville vi också visa att man alltid ska bli förvånad av våra skivor. Vi ville inte jobba i en genre, berättar Johan Berthling.

Omslagen skulle också vara en källa till förvåning. Redan från start valde Häpna ett format som inte följde någon standard – något större än ordinarie cd-förpackningar, med en booklet i ett tunt plastfodral. DIY-känslan finns där, liksom en genomgående linje med handtextade titlar och låtlistor.
– När vi började fundera på omslagsdesign ville vi att skivorna skulle ha vissa gemensamma element, några grafiska ramar som höll våra skivsläpp samman. Vi visste ju att musiken skulle kunna skilja sig mycket åt från skiva till skiva eftersom vi var genreobundna. Min handstil blev ett sådant element liksom förpackningslösningen. I början kunde vi tänka på hur bild och ljud relaterade till varandra, men nu sker omslagsvalet på känsla, berättar Klas som formger omslagen.

Berätta om hur du tänker när du formger omslagen!
– Liksom med övriga grafiska yttringar som hemsidan och annat, öser vi ur bildvärldar vi gillar. Personligen blir det ofta mycket naturrelaterat eftersom naturvetenskap är ett stort intresse. Ett exempel på omslag är »On Tape« med Stephan Mathieu. Från början tog jag fotona på anomalier inom växtriket när jag funderade på omlag till gruppen Tapes »Milieu«. De användes aldrig då, men när Mathieus skiva blev aktuell, där inspelningar med Tape utgör det musikaliska råmaterialet, passade fotona bra. Ett annat exempel är »Hundloka« med Anders Dahl. Anders bor på landet och har egna får så vi alla tyckte bilden med det hoppande fåret passade bra.

I och med Hans Appelqvists nya skiva »Naima« övergår Häpna till digipak. Detta för att det gamla formatet blivit alltför tidskrävande. De beklagar att formatet blir mindre personligt, men säger samtidigt att det ska bli skönt att slippa det gamla formatet. Johan förklarar:
– Skivan pressades i Frankrike, omslaget på ett tryckeri och plastfickorna på annan plats. Sedan satte vi ihop alltsammans hemma hos oss. Vi har gjort trettio släpp gånger tusen skivor minst. Vi har tagit i allihop med våra händer, haha. Och det är ett jobb som vi gärna slipper. Särskilt paniken när man måste lägga i 3000 skivor i plastfickor på en kväll!

Annons
Annons
Annons

Magasinet

magimage
magimage
2019
No4

Vi pratar med Tecken Signs | Bokstavsillustratören Sofie Björkgren-Näse | Typsnittformgivarna So-Type | Ett samtal om typografi med ATypI | Typotugg | Gutenberg till Opentype

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No3

Pond Designs förpackningsprocess | Tomorrow Machine och framtidens förpackningar | Avkodade förpackningar | Brobygrafiska om varumärkesbärare | Årets PIDA-vinnare | Jake Knapps Design Sprint | Laptop-test

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No2

Interaktiva affischer med Pangpangpang | Visual Arts resa | The Emotional Art Gallery | Galleri: The Pavilion | De formger för Times Square | Personporträtt: Åsa Kax Ideberg | TBWA moderniserar

Besök vår shop
magimage
magimage
2019
No1

Fotorealistisk 3D hos Foam Studio | Offentlig konst i 3D | Galleri med Sven Prim | Ines Alpha sminkar med 3D | The Reprap Story | Omvärldsspaning | Framtiden för 3D | Vinetiketter för världen från Karlstad

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No4

Personporträtt med fotografen Weroncka Gȩsicka | Illustrera med papper | Flat design | Att välja bild | Konflikt och Kreativitet | Platt formagivning tar steget in i framtiden | Så når du betraktaren | Analys av Ericssons nya logotyp

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No3

Så jobbar Tele2 Inhouse | Lean design för formgivare | Effektiv utomhusreklam | Galleri: Björn Persson | Inhouse: Stockholms stadsbibliotek | Anti-copying in design | Inhouse: MoMA | Intervju: Christina Knight

Besök vår shop
magimage
magimage
2018
No2

Sthlm signs handmålar | Nordblicks nya profil | Semiotik i grafiken | Galleri: Simon Hjortek | Löwengrips redesign | Designa effektiva logotyper | Att redesigna eller ej | Nystartade studion Ulmaja Wilsson | Vi testar Loupedeck

Besök vår shop