Camilla Blom och Johan Månsson träffades första gången på 90-talet när de båda gick på Beckmans. Tre decennier senare återförenades vännerna efter att de av en slump sprungit på varandra på Österlen.
– Samarbetet inleddes med att jag erbjöd Johan en plats i min lilla ateljé, så det var från början mest en praktisk lösning. Vi insåg dock snabbt att vi hade väldigt roligt tillsammans och jobbade bra ihop. Vi kompletterar varandra väldigt väl, säger Camilla.
225 kvadratmeter ateljé
Mötet skulle senare leda till öppnandet av en ny och större ateljé i vad de själva beskriver som ”en ful gammal fabrik där havet alltid är nära”. Ateljén har blivit ett vardagsrum och en samlingsplats, men framför allt ett kreativt utrymme som Camilla menar genererat en genrefri och personlig plattform.
Att omgivningen är en stor del av studions själ märks i duons arbeten, och inte minst namnet – Oysterland kommer från utländska vänners missuppfattning av namnet Österlen.
– Platsen där vi bor och arbetar betyder väldigt mycket och inspirerar oss varenda dag. Vi tillbringar mycket tid vid havet, och havet är ett återkommande tema i våra konstprojekt. Att ha 225 kvadratmeter ateljé i en storstad hade inneburit en stor ekonomisk press, men den gamla fabriken och Österlen ger oss möjlighet att fortsätta jobba mer fritt och kompromisslöst.
Läs också: Björn Atldax flörtar med döden
Camilla och Johan har spenderat hela sina yrkesliv inom design, både runt om i Sverige och utomlands. Upptäckarlusten har fört dem in på allt ifrån foto och film och produktdesign, till magasin- och bokformgivning och rena konstprojekt. De har även undervisat och startat utbildningar på bland annat Beckmans, Malmö Högskola och Hyper Island.
– Ingen av oss har egentligen gjort något annat. Det är det vi andas och lever och också helst gör på vår fritid. Att undervisa har blivit något som vi hela tiden återvänder till. Att få möjlighet att inspirera andra och se dem utvecklas är lika inspirerande och utvecklande för oss!
Japanresan
Men mellan undervisning och uppdrag för kunder försöker de alltid skapa utrymme för egna spännande projekt. Tidigare i år höll de en konstutställning i Tokyo där de numera även fått en egen gallerist och agent.
Det hela tog sin start för fyra år sedan. Camilla berättar att hon då reste till Tokyo i jakt på en agent till sina mönster och figurer. Vad som började lovande fick dock ett abrupt slut när pandemin slog till och satte käppar i hjulet. Men så kom en ny möjlighet i och med en licensieringsmässa i Tokyo i somras.
– Vi ville gärna besöka mässan och tänkte att vi kunde passa på att göra något mer när vi ändå var där. Så vi letade efter Art Residencies i Tokyo men allt var fullt, men på så sätt fick vi kontakt med lilla nystartade galleriet Mamedenkyu Gallery i Tokyo som ville ställa ut våra grejer.
Med massor att förbereda inför utställningen – som skulle innehålla projekt de jobbat med under flera år – fanns det inte mycket tid över till licensieringsmässan. Men genom en snabbvisit, multitasking, slit och lite tur lyckades byrån både få till en lyckad Tokyoutställning och kirra en Japan-agent.
– Att få ställa ut i Tokyo är något av det coolaste vi gjort i våra liv, och det känns verkligen som att vi själva fick det att hända. Att dessutom få göra det nu, i den här åldern… Utställningen gick overkligt bra och vi träffade så många fina människor! Och det var världens finaste lilla galleri, säger Camilla.
Med en kappsäck full med guldpengar från utställningens skörd satte de sig på närmsta snabbtåg för att under några veckor utforska vad Japans kulturliv hade att erbjuda.
– Bland annat bodde vi en natt i House of Light (James Turell’s konstprojekt) och gjorde en film om Masao Ishikawa, en textilkonstnär som odlar egen indigo som han färgar textil med. Vi besökte även en konstskola för de tre barn som var de enda som fanns kvar i en liten fiskeby på sydkusten.
Tre snabba
Var det alltid en självklarhet att du skulle jobba inom grafisk design?
– Ja, det har varit min dröm sedan jag var liten. Min värld har alltid varit full av färg och form, säger Camilla.
Jobbar ni helst analogt eller digitalt?
– Vi jobbar både analogt och digitalt och tycker verkligen om kombinationen. Det är bara olika verktyg för olika ändamål.
Vad har ni för framtidsvisioner för byrån?
– Under våren kommer vi att öppna en liten shop/galleri här i fabriken (kom förbi och ta en kaffe!) och vi hoppas också kunna återvända till Tokyo till sommaren. Sen vill vi gärna jobba mer med textil- och produktdesign! Och film! Och animation! Och en massa annat kul!
För att spana in det senaste som händer i ateljén, besök Oysterlands instagram och sajt!
Alla bilder: Oysterland.